sahabat Senyap

Thursday, October 20, 2011

Rindu

Kali pertama memandu jarak jauh yang memakan masa dalam 8 jam perjalanan memang satu pengalaman yang sangat letih. Tapi, bila hati disogokkan dengan upacara gembira yang akan berlangsung, sedaya upaya dia cuba singkirkan rasa lesu itu dan cuba untuk senyum sepanjang perjalanan.

Dalam kotak kereta, cuma ada Ma, dia dan dua lagi adik. Ma di sebelah tak henti-henti berceloteh. Cuba hendak pastikan dia tidak terlelap ketika memandu. Hingga kadang-kadang apa yang dibutirkan Ma macam masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Adik di tempat duduk belakang ada yang terlelap, ada juga hanya melayan lagu di corong radio yang sesekali menjerit-jerit seorang diri.

Lebih kurang jam 2.34 petang. Dia selamat sampai ke bumi Pantai Timur. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah, kami selamat sampai ke destinasi tanpa ada apa-apa aral.

Jejak kaki di tempat orang. Suasana lain. Persekitarannya juga lain. Dan paling ketara ialah dialek Pantai Timur yang ditutur oleh jelatanya. Senyum. Kadang-kadang terlintas juga di kotak fikiran dia. Dari mana wujudnya dialek yang berbeza-beza di setiap negeri jika yang penghuninya juga sama-sama Melayu. Tak kisahlah, lagipun itu yang buatkan Malaysia sebuah negara yang unik, semangat muhibah yang tinggi. 1 Malaysia, bak kata Perdana Menteri.

Dia sempat menghabiskan masa selama 4 hari di bumi Kelantan. Melangsungkan majlis pernikahan dan majlis persandingan dua orang sepupu. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar. Mungkin cerita persandingan mereka akan penulis kisahkan di lain entri. 4 hari. 4 hari yang sangat bermakna. Pengisian yang sangat-sangat menyenangkan.

Dia tahu. Dia akan mula rindukan negeri itu. Suasananya. Persekitarannya. Dan dapat bertutur dalam dialek Pantai Timur tanpa ada orang ketawa juga merupakan satu pengalaman yang sangat dirindu.

Tunggu. Lepas ini dia akan datang semula. Sebab hati macam sudah ditinggalkan di sana.

2 comments:

.:biLa_Aku~ said...

rinduuuuuuuuuuuuunya ngan kelantan... wuwuwuwuwu T_T

Agen pulsa online said...

makasigh buat infonya gan..
mantap dan sangat menari sekali isi artkelnya gan..kren,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...