sahabat Senyap

Saturday, January 23, 2010

Aku Bidan Terjun?

Cemas mulai mengusik perhatian kita bila kita terlampau memikirkan sesuatu itu sangat2. Dari cemas mula la rasa gugup, berdebar. Takut pada benda yang belum lagi bermula. Kata orang, kecemasan itu disebabkan oleh kurang rasa percaya pada diri sendiri. Untuk menyahkannya, hadapilah rasa cemas dengan tenang. Mungkin dalam rasa kalut itu, ada jalan.

Setiap perlakuan mesti ada kali pertama. macam aku mula kenal bagaimana untuk berjalan, pasti banyak kali aku terjatuh. Sama juga seperti kali pertama aku derma darah, cuba untuk mengatasi rasa fobia sampai berlaku masalah dengan aliran pada saluran darah hinggakan tiga nurse datang mengkerumi aku. Cuak. Tapi yang pertama itulah akan sentiasa jadi kayu aras untuk menjadi yang lebih baik kemudian hari. Dan hurm, malam pertama.

Jumaat lepas, ditugaskan untuk mengiringi sesi taklimat dengan dua lagi rakan kerja kepada sekumpulan pelajar dari IPTA pada mulanya bagi aku biasa. Sebab itu kali pertama aku terlibat dengan sesi seumpama ini dan hanya akan menjadi pemerhati. Bila tiba saat2 terakhir, dua rakan aku tadi ada yang ambil cuti dan seorang lagi perlu ke KL atas kes emergency. Dan bagi aku waktu tu. OMG. Cuak. Orang Senyap bagi taklimat yang durasinya 1 jam 1/2 ? Without no guideline and experience. Benci betul jadi bidan terjun ni.

Tapi Alhamdullillah, sesi aku petang itu berjalan dengan lancar. Sangat lancar. At least aku rasa student IPTA itu xde yang terpesong dengan isi penerangan aku. Aku rasa2 la. Haha. Sebabnya, soalan yang diajukan mereka, aku jawab berdasarkan knowledge selama 2 tahun aku disitu. Lucky that aku punya cukup bahan untuk sesi tersebut. Ah, lega. Dan rasa cuak sebelum ni macam dah hilang. Automatik jadi rasa suka. Hehe. Bagi sesiapa yang mahu buat research untuk company di bawah DRB-Hicom selepas ini, mana tahu boleh straight jumpa aku lepas ni. Hee. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emi. Pengalaman mendewasakan fikiran.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...