sahabat Senyap

Saturday, September 24, 2011

Mengeliat

Terjaga dari tidur bila suhu dingin datang hinggap, meratah-ratah ke segenap tubuh. Perlahan-lahan dia meraba selimut yang entah ke mana hilangnya. Sejuk. Bila diri sudah separa sedar, telinga mula menangkap bunyi-bunyi air mencurah-curah ke lantai bumbung rumah. Sekejap-sekejap bunyi guruh berdentum dan diiringi dengan cahaya kilat. Ah, hujan. Spontan, tarikan selimut mula jadi lebih kuat, lebih erat. Menghimpun rasa suam. Nikmat.

Hendak bangun dari tidur yang selesa memang sungguh payah. Lebih-lebih lagi bila tahu pagi itu perlu menghadap satu lagi hari bekerja. Walaupun bunyi jam penggera sudah beberapa kali menjerit, tetapi dia masih culas dalam dakapan selimut suam. Masih betah menyambung mimpi bersama bidadari-bidadari langit. Senyum.

Bangun.

Ketika memandu menuju ke pejabat, angin dari corong penghawa dingin kereta menderu2 memuntahkan suhu sejuk. Cepat-cepat dia sarungkan tubuh dengan baju tebal sebelum mematikan fungsi penghawa dingin. Menggigil. Tangan kiri sedaya upaya mendakap tubuh sambil tangan kanan kejap mengawal stereng. Dongak atas. Lantai langit sudah mula kurang hitam. Terbias dek cahaya matahari muda. Bisik dalam hati. Cantik.

Dari kaca cermin dia dapat lihat ada pelajar lengkap beruniform sekolah sedang termangu2 menunggu bas. Selisih pula dengan bapa membonceng anak-anak ke sekolah. Tidak ada helmet. Lampu motosikal juga ada yang sudah rosak. Hurm, mungkin mereka bukan orang senang. Berfikir yang baik2. Termenung. Dia juga pernah berada di tempat yang sama dahulu. Bangun awal-awal pagi menunggu bas di tepi jalan. Dan pernah juga menunggang motosikal walaupun dalam hujan. Ah. Dulu.

Harapnya hari ini segalanya berjalan dengan lancar. Lebih baik dari semalam.

InsyaAllah. Minta yang sungguh-sungguh.

p/s : I’m Emi. Satu hari yang lain.

2 comments:

fathiahRAIHANA said...

amboi cerita dia sepatah sepatah , hehe
ya moga hari ni lebih baik dr sebelum2 tu :)

Qaish Nur Mikhael said...

insyaallah. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...