sahabat Senyap

Thursday, April 07, 2011

Suatu Ketika

Terasa muda semula bila menatap gambar di atas. Ketika masih mengenakan uniform sekolah. Penulis berada di barisan belakang paling kiri. Ya, ketika itu rambut disisir tengah. Skema kan? Dan, ketika ini penulis masih kurus! Haha. Sekarang bukannya gemuk, cuma kurang kurus.


Sudah berapa tahun ya? Ah, 8 tahun. 8 tahun. Bukan sedikit masa. Lagi 2 tahun genap satu dekad. Tapi bila menatap gambar ini, terasa seperti semalam penulis dan rakan sama-sama menuntut ilmu di Sek Men Teknik Jalan Stadium. Sama-sama bergelak ketawa di dalam Aspura. Sama-sama menghuni Dorm 7A bagi pelajar Kejuteraan Mekanikal. Sungguh, masa-masa yang semalam itu dirasakan sangat-sangat manis.


Sebagai penghuni asrama, tidak dapat tidak. Akan terkenang wajah-wajah warden aspura. Terbayang dengan libasan-libasan rotan mereka. Cadar jika tidak ditarik cekang, rotan. Tidur dalam waktu study di dalam dewan, rotan. Ada plastik coklat di kawasan asrama, rotan. Rakan kantoi ‘fly’, semua kena rotan. Pendek kata, walaupun bukan salah penulis, jika seorang yang buat kesalahan. Hukumannya semua kena rotan. Dan, dengan rotan itulah, penulis jadi ‘orang’.


Bila meneliti seorang demi seorang, spontan senyum penulis terukir. Senyum gembira. Ada di antara mereka sudah mendirikan rumah tangga. Dan ada juga yang sudah berstatus ibu dan bapa. Syukur alhamdulillah. Tak kurang juga ada yang sudah pegang jawatan yang boleh tahan tinggi, dan yang lainnya sudah di tahun akhir Ijazah Sarjana Muda. Masing-masing dah ‘menjadi’.


Suatu ketika yang pernah jadi catatan diari. Suatu ketika yang manis. Suatu ketika yang sentiasa melekat kejab dalam memori. Suatu ketika yang sangat dirindui. Suatu ketika yang semalam.


p/s : I’m Emi. Ada nickname keramat waktu di asrama.

3 comments:

Nana iidyLL said...

jika masa boleh bputar semula....
hurmmm....
suka n rindu zmn sekolah..
tp masa tetap bjalan...
hurmmmmmmmm

☺5rux☺ said...

ermm awak yg mana 1?? hihi :p

Anonymous said...

xde beza kot kurang kurus ngan.. hehehe.... tp xpe, comei je....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...