sahabat Senyap

Monday, June 27, 2011

Yes Man

Lena terganggu bila dikejutkan dengan vibrate telefon bimbit yang disetkan sebagai alarm clock. Gengeh2kan mata. Ah, jam 5.50 pagi. Sudah menjadi kebiasaan, bagi mengelakkan terlajak tidur, telefon bimbit tadi dimasukkan di dalam baju sebelum tidur. ^^

Jam 6.40 pagi. Sudah mula bergegas ke kereta. Hidupkan enjin, biar suam sebelum bergerak. Radio saluran 88.20 kemudiannya dipasang. Senyum. Tercuit dengan teletah deejay2 yang menjalankan tugas. Sudah masuk dua bulan aku tidak sentuh motosikal. Entah la, pengalaman terlibat dengan kemalangan yang nyaris meragut nyawa sebelum ini dah buatkan aku trauma. Rasa cuak.Sekarang, jika hendak ke mana2. Aku lebih selesa memandu kereta.Keselamatan diri itu nombor satu.

Jam 7.00 pagi. Masih dalam perjalanan ke ofis. Terganggu sedikit tumpuan di jalan raya bila Sony Ericsson aku bingit dengan nada dering Mike Posner berbunyi.

“Zam. Nak tumpang, ambil akak kat simpang jalan ye. Akak tau zam dah on the way” Jawab si pemanggil.

“Okey.” Hurm.

Masa pejabat.

“Zam, aku nak mintak bantuan hang ni. Macam mana nak buat report”

“Okey, hang nanti sat” Erm. Kawan yang minta. Tak pe la.

“Encik Zam, macam mana dengan permohonan saya. Boleh diluluskan tak”

“Okey, rasanya tak dak masalah. Saya cuba usahakan” Eh, permohonan yang mana. Banyak sangat atas meja ni.

“Zam, minta tolong temankan masuk Production”

“Okey, tunggu kejap ye” Ah, ada keja nak kena settle ni.

“Zam, macam mana dengan usul saya sebelum ini. Saya sudah emel”

“Okey rasanya. But, saya nak telitikan dulu sebelum buat keputusan” Alamak, tak bukak pun lagi emel dia.

“Zam, Encik A cuti ni. Macam mana. Minta tolong gantikan. Please2”

“Okey, tunggu kat bilik meeting. Kejap lagi sampai” Oh tidak, jadi bidan terjun lagi.

“Zam, balik kerja nanti. Minta temankan beli barang”

“Okey.” Alahai, macam ni la kalau kawan perempuan lebih ramai dari kawan lelaki.

“Zam, jom teman makan”

“Okey” Erm, dah makan dah tadi.

“Zam, aku ada masalah ni. Hang ada masa tak”

“Okey, tengahari ni jumpa kat bilik Discussion” Aku pun ada masalah.

Okey. Okey. Okey. Okey. Arrghh. T T Hurm. Itu aku dalam rutin harian. Mungkin benar telahan seorang rakan. Dan teguran dia banyak memberi kesan pada diri aku hingga sekarang.

‘Jangan terlalu jadi YES MAN. Kadang-kadang kita kena belajar untuk says NO’

p/s : I’m Emiey. Bukan mudah untuk puaskan semua pihak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...