sahabat Senyap

Saturday, June 26, 2010

Besarnya Makna Doa Yang Kita Lupakan

Tuhanku, ampuni aku. Sayangi aku. Tutuplah aib2ku. Angkatlah darjatku. Berilah aku rezeki. Berilah aku petunjuk. Sihatkan aku. Maafkan aku.

Tanpa sedar. Setiap hari kita memohonnya di dalam solat. Tapi sayang, kita hanya memohon tanpa memahami apa erti maksudnya.. Sekadar terluah di bait bibir, namun tidak tersentuh dari hati kita selama ini.

Ketika duduk di antara dua sujud semasa solat.. Hayatilah. Fahami bisik doa itu. Dengan rendah hati nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah.

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Diam sejenak. Buka dada dan diri untuk menerima ampunan dari Allah. Seperti kita membuka diri ketika merasakan angin sepoi atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil.

Tetaplah membuka diri kita untuk menerima ampunan Allah. Ulangi permintaan itu beberapa kali hingga kita merasakan ketenangan. Kemudian, sampaikanlah permintaan kedua.

Warhamni (Sayangi aku)

Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih sayang Allah yang tak terhitung besarnya. Bukalah dada kita luas2 agar semakin banyak kasih sayang Allah yang tak terhitung besarnya itu tumpah. Biar meruah.

Ulanglah beberapa kali hingga kita merasa cukup. Berturut2 sampaikanlah permintaan2 berikut dengan cara sebagaimana tersebut di atas, satu persatu..

Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)

Warfa’nii (Angkatlah darjatku)

Wahdinii (Berilah aku petunjuk)

Wa’Aafinii (Sihatkan aku)

Wa’fuannii (Maafkan aku)

Setelah selesai, diamlah sejenak. Lalu panjatkan rasa syukur. Betapa besarnya nilai sebuah doa ini.. Sebuah doa yang kita hanya lewatkan begitu sahaja.. Dalam tidak sedar selama ini kita seperti sedang berpura2 memohon sesuatu, tetapi hati? Antara tidak dan mahu. Pantaslah Allah perlakukan kita begitu.

Ya Allah. Sedarkanlah kami yang selalu lupa dan alpa ini. Ampunkanlah dosa kami. Sempurnakanlah doa kami.. Ameen..

Salam ukhwah dari Senyap.

p/s : I’m Amie. Sharing is Caring.

2 comments:

aideeb said...

bagus2..i like entry ni...

Qaish Nur Mikhael said...

aideeb ::

yang bawa manfaat, elok sama2 kita kongsi..

sharing is caring.. :-) kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...