sahabat Senyap

Saturday, June 26, 2010

Sembang Kosong

Sekilas aku pandang jam tangan jenama Casio di lengan kiri. Ah, baru 1.23 petang. Waktu ini, aku dan teman yang lain akan berkumpul di meja Kafeteria. Selalunya, waktu tengahari begini, aku hanya ambil buah2an sebagai kudapan dan segelas air. Itu sudah memadai.

Di meja itu, semuanya teman satu Divisyen. Divisyen Sumber Manusia. Masa inilah kami sempat hendak berkumpul pun. Ada Lieza dari Bahagian Training, Rosdi dan Dina dari Admin, aku dari Industrial Relation dan dua pelajar praktikal. Siti dan Syeila. Waktu ini Hayati tiada. Puasa katanya. Hayati di Bahagian Manpower & Recruitment. Um, rakan satu kuliah aku dulu. Tak sangka kami kini rakan sekerja. Em. Dunia ini sederhana kecil.

Sedang kami rancak berbual, bertelagah ketawa. Encik Azhar datang. Bercerita dengan orang yang lebih emas ini bagi kami amat bermakna. Sebab mereka kaya dengan pengalaman. Sedikit hendak dikongsi, berkenaan projek sampingan beliau.

Bermula dengan membeli dua kereta secara ansurans, dia jadikan sebagai kereta sewa. Dari situ, dia kini dapat buka perniagaan menjual pakaian Muslim dan beberapa cabang perniagaan lagi. Dari perniagaan sedia ada, diperluaskan dengan memasarkannya secara online. Hasilnya. Fuh. Cemburu amat kami. Pelanggannya bukan sahaja di Malaysia, malah menjangkau ke luar Negara yang membuat tempahan.

Beliau juga merupakan peminat Matematik dan Fizik. Jika ada masa terluang, dia akan menjawab soalan2 matematik tahun2 lepas. Dari hobi itu, ada Sekolah2 yang mula meminta beliau merangka dan buat soalan peperiksaan pelajar2 menengah rendah. Satu kertas soalan sama dengan empat digit bayaran. Ah, jeles gila kami. Beritahu dia, selepas ini dia akan buka satu pusat Tuisyen pula. InsyaAllah.

Minat, berani dan tekal menanggung risiko. Itu yang dapat aku rumuskan. Yang aku jelas selepas itu, masing2 kami sudah mula merangka sesuatu. Hum.

p/s : I’m Amih. Orang Senyap Empire. Nama dah ada. Hehe. Angan2.

2 comments:

aideeb said...

sila-sila buka bisnes..aku sokong...

Qaish Nur Mikhael said...

aideeb ::

insyaAllah, memang perancangan ke arah tue..

sama2 doa k. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...