sahabat Senyap

Friday, September 24, 2010

Bahasa Cinta

Apabila disebut soal cinta kita akan terbayang cinta kepada kekasih, ibu bapa dan suami isteri bagi yang sudah berkahwin. Malah kadang2 cinta itu dianggap sebagai hina dan buruk kerana lazimnya orang yang bercinta hanya sekadar pada lidah tidak pada hati. Lalu apabila disebut cinta, perspektif negatif sudah tertanam dalam fikiran.

Tidak kenal maka tidak cinta, begitulah bunyi pepatah orang Melayu yang sering dikaitkan dengan asas cinta. Maka mungkin seseorang itu boleh mencintai seseorang tanpa dia mengenali orang itu terlebih dahulu. Manusia biasanya jatuh cinta disebabkan dua perkara. Pertama disebabkan zat atau fizikal dan kedua sifat sesuatu yang dicintai.

Ibarat badan manusia, mendengar adalah sifat bagi telinga, melihat adalah sifat bagi mata dan sebagainya. Begitu juga hati, sifatnya adalah selalu dalam mood bercinta. Oleh sebab itu, hati ialah lautan cinta. Tahanlah hati daripada cinta, nescaya cinta pasti akan menembusi hati tanpa tertahan. Jadi, sebelum hati benar2 berpaut dengan cinta dunia, pautkan hati dengan cinta Ilahi terlebih dahulu. Hati yang benar2 cintakan Allah pasti akan merasakan ketenangan yang susah digambarkan dengan kata2.

Orang yang betul2 mencintai Allah tidak mampu “dimasinkan oleh kemasinan air laut”. Walau bisikan syaitan membisik merdu di cuping telinga atau walau dunia datang dalam rupa terhias indah, dia mampu membutakan mata, memekakkan telinga dan buat2 lupa ingatan dek kasih dan cinta kepada Allah. Walaupun kehidupan harian seolah2 dia terperangkap bagi memenuhi keperluan hidup, namun segala yang dilakukannya itu hanya demi menggapai redha Allah. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emi. I think I met someone. Haha. Don’t know, but I’m happy. Bosan single lama2 ni.

6 comments:

SitiMashitahSaidin said...

bila bercinta, kentut pon wangi....
hehehehehe~

[z@ck] said...

psst..sapa?

Orang Senyap said...

sitimashitahsaidin ::

ish. hehe.. tapi itula, tapi bila dah putus cinta.. orang tue bukak mulut pun dah bau busuk. haha :-)

Orang Senyap said...

zack ::

haha, sibuk jer nak tau..

erm, adala.. tak sure lagi.
dah confirm i story you la.. haha

SitiMashitahSaidin said...

hah, itu la bahana cinta....
frust menongeng....
:P
cinta pon ibarat perjudian....
kalo menang bahagia.,...
kalo x....
lalalalala~
:P

Orang Senyap said...

SitiMashitahSaidin ::

ai, macam dah banyak jer pengalaman bercinta? hehe

story la? story la?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...