sahabat Senyap

Saturday, February 12, 2011

Cinta Asli

“Jika kecintaan seseorang yang jatuh hati kepada Laila dan Salma mampu merampas hati dan akalnya, maka apakah yang akan dilakukan oleh seseorang yang amat mendalam rasa rindunya kepada Zat Yang Maha Mengetahui lagi Maha Tinggi.”

Cerita cinta terkenal Majnun terhadap Laila, menunjukkan bahawa Majnun akhirnya dibunuh oleh cintanya kepada Laila; Qarun dibunuh oleh cintanya kepada harta benda, Firaun dibunuh oleh cintanya kepada kedudukan, tetapi Hamzah, Ja’far dan Hanzalah mati kerana cintanya kepada Allah dan RasulNya.

Renung kembali. Alangkah jauhnya jarak yang memisahkan antara kedua kelompok manusia ini.

Oleh itu. Pesanlah kepada diri. Jadikan diri sebagai wali dan kekasih Allah agar kebahagiaan itu dapat dan mudah untuk kita capai, untuk kita gapai. Sungguh, orang yang paling berbahagia adalah orang yang menjadikan tujuan utamanya dan sasaran utamanya adalah mencintai Allah. Semata-mata.

Cinta duniawi hanya bersifat sekejap, walaupun manis, sungguhpun seronok. Tapi ia sekadar sementara cuma. Hanya cinta pada yang Maha Mengasihi, kasih pada yang Maha Mengcintai. Itu cinta yang benar2 sejati. Itu cinta asli. Subhanallah.

p/s : I’m Emi. Sedang bercinta.

2 comments:

☺5rux☺ said...

bercinta dgn sape?? :p

Qaish Nur Mikhael said...

adalah 5rux, mana boleh bagitau.

malu. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...