sahabat Senyap

Friday, February 11, 2011

Monsun Alam

Cuba fikirkan fenomena alam. Bila diamati, alam punya dua suasana iaitu tebing siang dan tebing malam. Siang itu cerah. Malam itu gelap. Dalam fenomena di pantai, ada masa air pasang dan ada ketika berlaku air surut. Tidak pernah terjadi air pasang tanpa air surut.

Sekarang, cuba fikirkan diri kita sendiri pula. Ada manusia yang baik daripada segi sikap, tabiat, akhlak dan pegangan agama. Ada juga manusia yang berperangai buruk, jahat dan lemah pegangan agamanya. Ada orang yang miskin dan ada orang yang kaya. Ada pula orang yang kuat sehingga dapat mengangkat batu yang besar dan ada pula orang yang lemah sehingga tidak mampu mengangkat barang ringan sekalipun.

Sebab itu, roda hidup kita berkisar antara dua perkara yang sering kali berlawanan. Selepas ini pun ada kehidupan di syurga dan neraka.

Sebagai manusia, roda hidup kita terus berputar.

Ketika kita kaya, kita berjumpa dengan orang miskin sekeliling kita. Apabila kita miskin, kita bertemu dengan orang kaya.
Ketika kita muda, kita bertemu dengan orang tua.

Itulah fenomena alam yang pasti ditemui oleh kita. Apabila kita faham keadaan alam ini, maka banyak yang dapat kita pelajari daripada alam. Orang miskin, masih dapat menjadi kaya. Orang sihat, masih dapat jatuh sakit. Alam ciptaan Tuhan ini menyebabkan kita sedar siapa diri kita dan apa yang wajar kita lakukan bagi kebaikan kita.

Apabila kita tahu Tuhan mencipta segala fenomena secara berlawanan, apakah kita berubah apabila fenomena di sekeliling kita berubah? Tuhan itu wujud dan tetap wujud.

Oleh kerana itu, selaku sebahagian daripada alam, kita mesti akur pada perubahan. Ada waktu kita terpaksa duduk, merenung diri sendiri, ataupun tidur menjalani cubaan sakit. Kita akan sentiasa kuat apabila mengingati Tuhan dalam semua keadaan. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Amie. Aku lemah, aku tak kuat dan kadang2 aku jatuh.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...