sahabat Senyap

Friday, February 18, 2011

Cukup Kecewa Dengan Diri

Bila ada masalah, kebiasaannya kita akan cuba untuk cari seseorang yang kita percaya untuk luahkan segala yang terbuku. Mungkin dengan cara itu, paling tidak sedikit pun beban yang ditanggung akan lega sedikit dengan izinNya.

Dan jika seseorang itu datang kepada kita, jadikan tempat baginya untuk lepaskan segala kekusutan, asakan. Untuk capaikan ketenangan, apa yang boleh kita buat hanya menjadi pendengar yang baik. Berhati2 dengan jawapan yang diberikan, mungkin seseorang itu akan terasa, sebabnya dalam masa ini jiwanya sendiri sudah sangat berserabut. Jadi, jangan tambahkan lagi sesak dia. Cuba bantu untuk dia bernafas semula.

Bagi situasi ini. Datang seorang teman, masalahnya bagi aku cukup2 berat. Kecewa dengan apa yang terjadi, teman berkenaan sudah mula kurang yakin dengan Tuhan. Cukup jika aku hanya ringkaskan, beliau mula terlibat dengan seks sesama jantina dan sudahpun terlanjur.

Bila datangnya kes seperti ini, apa yang boleh direaksikan? Tak boleh marah. Tapi sempat juga aku tertengking. Minta maaf. Cuma akal tidak boleh menerima. Dan ilmu juga perlu cukup untuk menasihatkan orang. Itu juga aku cukup kecewa, sebab dalam diri ini. Ilmu sangat2 lagi cetek.

Dan untuk situasi yang lain. Datang seorang kenalan. Perempuan. Masih lagi belasan tahun. Jika ditafsir dari raut muka memang jelas si dia punya masalah. Dan ya, telahan aku mengiyakan bilamana si dia memaklumkan dia dirogol oleh teman lelaki.

Terkedu. Sekali lagi.

Ya Allah.

Sekali lagi aku mengutuk diri sendiri. Masih banyak yang perlu aku belajar. Dan pada sesiapun pun, ilmu itu sangat penting. Itu yang membezakan segala tindak tanduk bila kita temui jalan buntu. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Ami. Sekadar ingin berkongsi.

1 comment:

iidyll iceness said...

sy pun ada mngadu gak...
malu lar bto mimi....huhuhuhuhu

kdg2...bnda nie mmg xblh nk dsmpn dlm ht...
ley jd punca tekanan jiwa dlm dri ooo....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...