sahabat Senyap

Wednesday, January 26, 2011

1001 Solusi

Senyum.

Cari mood ceria sebelum mula menulis. Sebab sentiasa gembira itu penting untuk kekalkan tahap kawalan emosi seperti yang aku mahu. Lari dari segala kusut masai sekeliling yang kadang2 buatkan aku hilang. Tenggelam dek sibuknya tuntutan dunia.

Alhamdulillah. Baru sahaja siapkan proposal untuk budget bagi tahun kewangan 2011/2012. Sekarang hanya mahu meletakkan fokus pada kertas kerja Kolektif Perjanjian yang ke empat. Kolektif Perjanjian ini boleh disamakan seperti satu perjanjian yang merangkumi faedah yang diberikan majikan kepada pekerja bukan eksekutif. Atau yang lebih tepat untuk ahli Kesatuan Sekerja.

Jika ada yang maklum. Pekerja dibahagikan kepada dua kumpulan, manual dan bukan manual. Ada yang dilindungi oleh Akta Kerja dan ada yang tidak. Aku rasa semua perlu arif tentang Akta Kerja bila mula melangkah ke alam pekerjaan. Bila kita tahu, kita belajar. Sekurang2nya kita maklum apa hak kita sebagai pekerja.

Baru2 ini ada menerima panggilan daripada peguam. Kes kemalangan aku sebelum ini menang. Sudah boleh tuntut cek di pejabat guaman Alor Star, pampasan atas kecederaan sebelum ini. Alhamdulillah, rezeki tahun baru.

Tahun 2011. Mungkin akan jadi tahun untuk lebih mengorak langkah. Perasan gambar di atas? Sekarang dalam merangka sebuah blog baru. Yang mana akan fokuskan kepada bidang perniagaan yang aku cebur. Dan ruang untuk yang lain sama2 ambil faedah. Cuma atas sebab kekangan masa, blog tu tergendala sekejap.

1001 Solusi. Antara pengisian ;

Peluang pekerjaan. Mungkin sebab penulis salah seorang staff Sumber Manusia.

Ruang promosi harga runtuh. Bagi peminat motosikal jenis kapcai, penulis boleh tawarkan harga serendah RM 200 untuk sebuah motosikal.

Bagi kaki internet, chatting, pelajar, ada pakej lengkap semurah RM 200 untuk segala2nya yang anda mahu. On top of that, u can make money.

Lain-lain. Consultant. Agent. IKS yang diusahakan penulis dan rangkaian perniagaan rakan; contohnya macam design grafik, kristal, perladangan, dll.

Do support. Dan moga hari esok akan lebih indah dari hari ini. Syukur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...