sahabat Senyap

Wednesday, July 06, 2011

Tutup Kes

Alhamdulillah.

Usai siapkan laporan lima muka surat, Simpan sebagai format PDF. Tutup fail. Selesai satu lagi kes. Hirup nafas lega.

Hurm. Lega ke? Entah la.

Belek2 dokumen atas tray. Ada kes conformance, gangguan seksual, curi barang, kilanan, absent, kedatangan, pemalsuan dokumen, kecuaian yang sudah dulu tutup kes. Cuma tinggal untuk direkodkan dan disimpan di dalam fail. Hujung bulan semua kes ini akan dibentangkan ke pihak pengurusan.

Dalam banyak2 kes, cuma satu kes ini sahaja yang buatkan saya rasa berbelah bahagi. Tidak tahu hendak jadi serius atau sarkastik. Tapi atas nama tugas, siasatan dalaman tetap juga diteruskan. Rumit hendak diulaskan, pendek kata memang benar pepatah melayu kita ada menyebut yang ‘cinta itu buta’.

Saya dibantu seorang rakan, diteman oleh seorang Pegawai Polis ketika mengambil keterangan daripada beberapa warga kerja yang terlibat disamping Tertuduh. Apa yang saya boleh gambarkan, Tertuduh seorang yang agak lurus bendul dan mudah terpengaruh. Kesalahan yang dilakukan ialah membawa senjata merbahaya dan cubaan untuk mengugut atau berbaur ancaman.

Puncanya? Cemburu buta. Berebutkan janda yang berumur 45 tahun. Oh ya, terlupa. Tertuduh hanya berumur 28 tahun. Yup. Betul.

Sepanjang siasatan dalaman, saya tidak terlampau tertekan. Sebab, kes ini mudah. Tidak rumit hendak jadikan prima fasie. Cuma hujah perlu betul2 kukuh untuk yakinkan Panel Perbicaraan Dalaman. Dan alhamdulillah, kes ini menang. Tertuduh didapati bersalah di atas tuduhan yang dikenakan.

Sepatutnya saya boleh tarik nafas lega. Ya, sepatutnya. Tapi, entah la.

Kadang2 terfikir, saya tidak kenal pun dia. Dia pun tidak kenal saya. Malah sepanjang perkenalan, dia nampak agak baik. Cuma tindakan dia yang didorong oleh pendek akal yang perangkapkan dia dalam situasi itu. Dan dia sangat2 menyesal.

Tapi. Kerja saya banyak dikaitkan dengan polisi2, kod etika, bukti2, dan semua2 itu boleh menjurus kepada penamatan perkhidmatan.

Pejam mata. Hurm. Kita ada undang2. Yup, keputusan sudah dibuat. Tidak perlu difikir2kan lagi. Tutup kes.

p/s : I’m Amiey. Sneak in my daily routine as Industrial Relations Officer.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...