sahabat Senyap

Friday, May 28, 2010

Benarkan Aku Mengumpat

Sok sek sok sek. Akhir2 nie kerap benar tangan aku kena tarik. Selalu jugak telinga ni menadah kata2 tak puas hati kawan2, sumpah seranah pada si fulan. Reaksi aku? Heh. Layan jer. Sebab ada benarnya jugak kata mereka. Bila nak dikenangkan, mengumpat bergosip ni tak elok, bawa aib orang. Tak baik. Tapi bila difikirkan balik bagi kes ini, mengumpat seperti dibenarkan.

Seperti kata Hasan al-Basri; tiga golongan manusia yang boleh diumpat, iaitu mereka yang menurut hawa nafsu semata2, yang melakukan kefasikan secara terang2an dan pemimpin yang zalim. Aku juga petik kata2 Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’Ulumiddin. Yang menjelaskan terdapat situasi yang mengumpat dibolehkan.

Pertama, ia dibolehkan apabila seseorang itu dizalimi. Sesiapa yang dizalimi boleh mengadu tentang kezaliman yang menimpa dirinya kepada pihak berkuasa, misalnya sultan atau kadi.

Kedua, bila meminta pertolongan untuk mengubah kemungkaran. Contohnya, kalau ada kemungkaran berlaku di tempat kita. Kalau ada orang amal ajaran sesat ke, sumbang mahram ke, kita boleh hubungi atau lapor kepada pihak berkuasa – pejabat agama misalnya untuk mencegah benda mungkar tu.

Yang ketiga, apabila meminta fatwa. Semasa meminta hukum atau fatwa, keaiban dan kelemahan orang lain boleh disebutkan. Pada zaman Nabi, isteri Abu Sufyan yang bernama Hindun binti Utbah pernah datang bercerita kepada Nabi tentang suaminya yang kedekut. Jadi, perbuatan Hindun menceritakan keburukan suaminya tidak dianggap sebagai umpatan oleh Nabi. Malah Nabi pula bersabda kepada Hindun; Ambillah sesuatu yang mencukupi untuk dirimu dan anakmu secara makruf.

Yang keempat, mengumpat diharuskan apabila cuba menyedarkan masyarakat tentang sesuatu kemungkaran. Sebabnya, orang ramai perlu disedarkan dan diberitahu tentang bahaya atau kesesatan yang berlaku di sekeliling mereka. Contohnya, kalau kita tahu seseorang itu memang fasik, memang jahat. Kita kena beritahu orang lain yang si fulan tu fasik dan jahat supaya mereka terhindar daripada bahaya kefasikannya dan kejahatannya.

Yang kelima, ulama kata boleh mengumpat apabila kemaksiatan atau kemungkaran berlaku secara terang2an. Syariat mengizinkan pendedahan dilakukan kepada masyarakat bagi melahirkan kewaspadaan dan seterusnya pencegahan.

Dan merujuk kepada hal aku. Ya. Salah satu dari perkara di atas berlaku di tempat sini. Reaksi aku? Umpat jangan tak umpat. Haha.

Selamat menyambut hari Jumaat. (“,) Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emiey. Aku suka dengar lagu Cerita Kedai Kopi. Heh. Tetiba jer.

2 comments:

reen_sofee said...

ooo penah bace benda neh tapi dah lupe!
skang dah ingat balik!
time kaseh ingat kan!
hehehe

Orang Senyap said...

reen_sofee ::

xpe, kita saling ingat mengingatkan..

ambil iktibar sama2.. _:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...