sahabat Senyap

Friday, May 28, 2010

Ibtila’ullah = Ujian Ilahi


“Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakankannya” – Ayat 286 Surah Al-Baqarah

Mafhumnya, Allah akan menguji seseorang itu berdasarkan kemampuannya, bersandarkan tahap keimanannya. Para Nabi dan Rasul pastinya lebih teruji malah tidak terkecuali orang awam. Jika imannya tinggi, maka lebih tinggilah tahap ujian yang akan diterima. Begitulah juga sebaliknya. Lantas aku ini di tahap mana? Rasanya ujian yang diterima walaupun agak berat bagi aku tetapi sangat jauh berbanding ujian Ilahi yang terpaksa dihadapi oleh para sahabat, sekalian Nabi dan Rasul. Maki cerca umpat keji adalah perkara biasa. Seksaan dan penjara sudah menjadi sunah perjuangan. Malah ada yang terkorban semata2 mempertahankan akidah suci.

Telapak tangan pantas menadah kata doa kepada-Nya.


“Ya Allah, janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya untuk memikulnya”

Rasa syukur dan insaf berbaur makin menyelinap di jiwa. Dewasa ini, cubaan yang menghambat dirasakan lebih ringan jika hendak dibandingkan dengan ikhtibar yang dilalui oleh sekalian Nabi dan Rasul dahulu. Sedangkan aku? Sekadar menghadapi serangan psikologi dan asakan demi asakan oleh “dia” yang kerap memanaskan jiwa dan hati. Sewajarnya aku lebih sabar menghadapi kerenah manusia seperti ini dan terus tekal.

Barangkali berat cubaan yang datang hinggap ini bukan datangnya dari aku. Mungkin apabila melihat seorang demi seorang sahabat aku masing2 terjelepuk dan mengalirkan air mata teresak2 semuanya hanya sebab tindakan “dia”. Mungkin itu yang buatkan aku sentiasa kusut sekarang. Ah. Doa orang2 yang teraniaya insyaAllah akan diperkenankan jika kita memintanya sungguh2. Sabar ya. Em, Peace dari Senyap.


p/s : I’m Ami. Nak layan movie Prince Of Persia. Jom! Hee.

2 comments:

aideeb said...

dia tu boss ke???hihi klo tmpt keje....sape lagi..huhu...

Qaish Nur Mikhael said...

Aideeb ::

haha.. pandai pun teka kamu nie deeb.. heee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...