sahabat Senyap

Monday, May 03, 2010

Sebab Tuhan Tahu Apa Yang Baik Buat Kita

Hati bergetar bila nama-Mu disebut, dialun dengan penuh rasa kusyuk. Meniti perlahan2 pada setiap gerakan kecil bibir, terkumat kamit menyebut kata puji pada-Mu. Alangkah sayu, pilunya rasa hati bila terkenangkan dosa-dosa lalu yang menggunung pada hari-hari yang semalam. Engkau bisa saja menghukumku, tapi sebaliknya Engkau hulurkan rahmat-Mu. Menggerakkan aku mencari taubat-Mu.

Kedua telapak tangan menadah tinggi mengusul bisik doa buat-Mu. Mengharap agar setiap kata doa itu diterima dan diperkenankan. Ya Allah. Engkau Tuhanku, tiada Tuhan melainkan Engkau. Engkau cinta Agungku. Dan Nabi Muhammad itu pesuruh-Mu.

Ya Allah. Engkau sumber bahagia, engkaulah sumber keselamatan, Engkau sumber keamanan. Engkaulah segalanya. Engkaulah perlindungku, dan Engkau jualah sumber rezekiku.

Ya Allah. Engkau cinta Agungku. Janganlah cintaku tidak dibalas. Jangan biarkanku tanpa pimpinan. Pimpinlah aku ke jalan yang benar, yang lurus Ya Allah. kepada Engkaulah harapanku. Janganlah hampakan perasaanku, jangan Engkau tinggalkan aku. Walau sesaat, atau yang lebih singkat dari itu… Sejenak, telapak tangan tadi meraup lembut ke serata muka. Yang kadang-kadang turut menyapu linangan jernih titisan insaf yang sama mengalir.

Sebab kita manusia, manusia yang tidak pernah akan sempurna. Berdoa kepada Tuhan adalah laksana samudera yang dapat mencapai setiap sudut pantai keperluan manusia.

Hendaklah sentiasa berdoa kerana doa itu menimbulkan ketenteraman jiwa, sedangkan ketenteraman jiwa itulah ubat yang paling mujarab. Ia membanteras kegelisahan dan memberi ketabahan serta percaya kepada diri sendiri. Doa pada umumnya memohon berkat, sebab hurm.. Ya. Tuhan itu tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya. Peace dari Senyap.


p/s : I’m Ami. Sekadar mencambahkan rasa senang dalam hati sendiri.

3 comments:

Att Ashburn said...

berdoa pun kasi diri tenang...pada siapa kita nak mengadu selain dari Dia?
banyakkan bersabar...

reen_sofee said...

suke entri neh!
yes!
cinta DIA cinta teragung!
cinta DIA yg patut kite damba!
cinta DIA yg paling bahagia!
^^

ada van de kamp said...

thanks utk entri yg sgt menusuk kalbu. kepada Allah kita berserah. semoga peroleh ketenangan yg hakiki~ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...