sahabat Senyap

Sunday, December 20, 2009

Stargate Of Happiness

Susah dan senang adalah dua perhiasan dunia yang bersilih ganti menghiasai hidup manusia. Kesenangan dan kesusahan itu masing2 ada ajalnya, ajal yang tidak dapat ditentukan benar kejadiannya. Rezeki itu ada di mana2. Sentiasa yakin Allah sentiasa membantu hambaNya yang berusaha.

Agama itu buat bekalan kehidupan di akhirat, harta pula buat kehidupan di dunia. Di dunia orang yang tidak berharta akan susah hati, berkerut dahi, gelisah sana, runsing sini. Manakala di akhirat kelak, orang yang tidak beragama lebih lagi sengsaranya. Jadi tepuk dada tanya Iman kita. Erm, dua hari yang menginsafkan penghujung minggu lalu. Empat puluh lapan jam yang penuh dengan pengisian. Tergerak hati hendak dititipkan di sini.

Pada mulanya aku xambil pusing sangat benda ni. Yela, I’m still single dan masih muda buat apa nak ambil Kursus Perkahwinan ni, ye tak? Buang tebiat agaknya. Tetapi setelah ilmu yang dicurahkan oleh barisan ustaz2 di situ tentang hal Akidah, Ibadah, Komunikasi, Akhlak Islamiah, Hubungan Dalam Keluarga, Masalah Tekanan, Talak Fasakh, Kaunseling antaranya dan sedikit perihal seks serta pengurusan kesihatan. Em.. Tak perlulah aku nak huraikan satu persatu, nak tahu lebih lanjut masuk Kursus sendiri. Sekarang baru terbuka minda aku yang Perkahwinan itu bukan satu benda yang boleh ambil mudah. Tapi bahteranya itu sangat manis.

Penyatuan halal melalui Akad adalah perkara yang memerlukan perhatian jitu kedua mempelai. Perkahwinan ibarat lautan besar, dan belum ada pedoman ataupun kompas yang dapat dipakai bagi mana2 nakhoda untuk mengharunginya. Hehe. Ok2. Cukup sudah. Aku dah rasa semacam dah ni. Rasa pelik pulak aku cerita hal ni sekarang. Haish. Full Stop. Peace dari Senyap.

p/s : I'm Emih. Dewan Kuliah Luqman Hakim tarikh 19 dan 20 Disember 09 seliaan Hasani. Ada sesiapa di sini yang masuk dewan yang sama?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...