sahabat Senyap

Sunday, February 14, 2010

Buatkan Aku Teringat

Setelah mematikan talian telefon. Sejenak, aku termangu. Cuba mengimbas kembali memori tiga tahun yang lepas. Semuanya manis, segalanya indah bagi aku. Durasi perbualan yang hayatnya 17 minit tadi secara tidak langsung menghimpunkan senyum aku yang lewat kebelakangan ni bagai mati bila melayan kehendak kerja yang tidak berkesudahan. Sue! Nama yang sangat akrab dengan aku satu masa dulu.

Masih segar lagi waktu tu, aku dan dia sering bersama. Rapat, macam belangkas! Tidak hanya di fakulti, siang malam ada dia. Hujung minggu, beriadah sekali, makan lunch, dinner pun sekali. Even shopping pun sama. Tapi yang pasti, xde apa pun antara kami. Cuma sahabat baik. Teman paling rapat aku di situ. Tapi itu semua cerita lama, setelah tamat tempoh pengajian. Aku terus hilang. Lesap. Minta maaf ya.. Hurm, semua.

Tiga tahun? Tak sangka sudah tiga tahun masa berjalan. Kata orang, biarkan masa lalu itu terus berlalu. Supaya masa sekarang dapat diharungi dengan tenang. Waktu berubah, dan kita turut berubah dengan waktu. Samada menjadi yang lebih baik atau masih di takuk lama, itu bergantung pada cara mana kita memotivasikan diri.

“I got good news that I want to share with you.” Kata Sue dengan riak yang nampak jelas yang dia sangat ceria.

“Really? Ok, lets me hear it !!” Balas aku.

“Sue pregnant, dah masuk 2 minggu”

“Really? Baru dua bulan nikah. Dah melekat? Subur betul korang ye? Hahaha. Tahniah, Zam gembira tengok kawan baik Zam ni happy.”

Perbualan selanjutnya banyak diselangi dengan usik sakat dan gelak panjang. Bercerita mengimbas semula kisah lama. Buatkan aku rindu untuk kembali semula macam dulu.

‘Hurm.. Kawan baik aku dah bakal jadi ibu. Aku? Bila lagi..’

p/s : I’m Ami. Sometimes people call me Zam. Buat rakan di Penang, 2 and 3 March. Aku ada di USM. Jumpa sana.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...