sahabat Senyap

Saturday, July 03, 2010

Encik Kaunselor

Sebagaimana kita menutup mata mereka yang meninggal dunia dengan perlahan2, maka kita juga perlu membuka mata mereka yang hidup, secara perlahan2. Kata mutiara yang aku genggam. Melalui tadahan ilmu dan takungan pengalaman, insyaAllah. Tuhan akan tunjukkan jalan.

Aku senang bila terlibat dengan program2 seperti ini. Penghulu hari yang lepas; Jumaat, aku dan rakan yang lain berkesempatan menganjurkan program ‘Sehari Bersama Divisyen HR’ untuk pekerja2 operator. Pengisian yang agak bermakna, lebih memberi fokus kepada motivasi pekerja. Dan aku banyak tersenyum hari itu. 

Rata2 yang hadir, aku kira masing2 mereka puas. Sebab sepanjang sesi, aku lihat mereka galak ketawa sedangkan pada permulaannya masing2 membisu. Takut mungkin, atau kosong? Entah. Ada yang takut2, ada yang menonjol, tak kurang juga ada yang hanya telus menjadi pemerhati.

Aku ditempatkan dengan empat operator lagi di dalam satu kumpulan. Bila mereka tahu aku pernah conduct kaunseling sebelum ini. Ada 2 3 pekerja yang datang meluahkan masalah dan perlu pandangan. Reaksi aku? ‘Alamak’. Hum. Tapi sudah namanya tugas, ‘Encik Kaunselor’ gelaran yang seorang reader beri; Ada. Layan jer. Haha.

Aku satu dua cerita motivasi berdasarkan pembacaan dan pengalaman diri yang aku kongsikan bersama ahli kumpulan itu. Rumusan. Apa yang penting, minda kena sentiasa positif. Masalah itu biasa dalam hidup, kalau dalam hidup kita langsung tiada masalah. Ya, ada satu masalah kat situ. Dan jangan takut! Sebab rasa takut membuatkan orang percaya kepada hal2 yang paling buruk.

‘Jangan takut dengan bayang2, ia hanya petunjuk bahawa ada cahaya berdekatan.’ Peace dari Senyap.

p/s : I’m Amiey. Hidup itu ada karma. What’s goes around come around.

6 comments:

asked said...

huh..
btol bro~
jangan takut bayang2..

senandung semalam said...

stuju sgt...
what goes aroun come around...

aideeb said...

klo kem/seminar motivasi..aku lebih suke diam jer....

Orang Senyap said...

asked ::

yup! heh

slalunya apa yang fear the most, itu yang kena lebih dekatkan.

Orang Senyap said...

senandung semalam ::

hidup bagai roda,

n xselamanya kita kat atas kan? :-)

Orang Senyap said...

aideeb ::

really? xcaya la.. haha

sama la kita, tapi itula.. kadang2 jer yang aktif turut serta. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...