sahabat Senyap

Sunday, July 11, 2010

Seperti Biasa

Rutin pagi itu seperti biasa. Masih sejuk macam semalam, refleksi badan masih lagi malas. Rindu pada mimpi malam masih terngiang2. Rasa hangat diliputi selimut tebal masih lagi terbuai2. Tapi ah, kenapa deringan jam loceng harus mematikan semua rasa indah itu. Dan seperti biasa, satu lagi durasi remeh yang perlu aku lalui sebelum tiba di tempat kerja.

Masih gelap, pantas suis lampu ditekan. Dengan sekelip ruang ofis cerah dengan cahaya kalimantang. Seperti biasa juga, aku tiba awal lagi di pejabat. Suis PC dihidupkan. Buku nota dicapai dan pantas tangan kanan menulis beberapa nota di helaian buku. Seperti biasa, aku akan koordinat dan tentukan apa tugas yang hendak dilunaskan terlebih dahulu sebelum memulakan kerja.

Tiada apa yang lain, hanya macam biasa.

Tapi. Aku tahu dan aku perasan. Walau hari2 aku berlalu seperti biasa namun tidak dengan rakan yang lain. Satu persatu mereka pergi, membawa haluan kepada yang lebih baik atau terpaksa melangkah dengan langkah yang pasrah. Pasrah dengan situasi baru kini. Keadaan baru yang kadang2 menyesakkan. Em, tenang ya Yuza. Aku masih macam dulu. Ya, macam biasa. Kamu, tenang ya.

Petang itu, langit sedikit redup. Usai waktu pejabat, masing2 kami singgah di sebuah restoran. Agak istimewa hari itu, meraikan majlis Farewell buat Siti. Rakan kami. Tiba waktu malam, aktiviti santai. Karaoke ramai2. Sangat enjoy. Em. Sampai jumpa lagi ya Nur Amina. Siti Nur Amina. Adik abang.

Ya, mungkin esok akan ada sedikit lain. Tidak lagi seperti biasa. Barangkali aku akan rasa sikit kosong. Rindu dengan kelibat rakan. Tapi aku tahu, lambat laun, yang lain ini juga akan bertukar seperti rutin biasa.

p/s : I’m Emi. Perpisahan yang lama, mengubah seorang teman.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...