sahabat Senyap

Wednesday, September 23, 2009

Memaafkan Itu Tidak Salah

Hari itu merupakan hari terakhir persekolahan. Masing2 mereka menzahirkan riak yang bercampur, ada yang gembira kerana sudah merdeka dari alam persekolahan. Ada yang teruja kerana sudah lepas kertas SPM. Merdeka. Merdeka. Masing2 tersenyum ketawa. Ada juga kawan yang nakal membakar mercun selepas sudahnya menjawab last paper. Sudahnya hari terakhir yang sepatutnya gembira bertukar kelat bila didenda guru disiplin dan pengetua. Ah, gilanya waktu itu.

Petang itu, masing2 mereka mengangkat beg pakaian besar bagi yang tinggal di asrama. Bila sampai waktu itu baru terasa sebak hendak tinggalkan semua. Masing2 bersalaman sambil berpelukan. Mana tahu hari itu hari terakhir mereka dapat bersua. Benar, perkara paling pahit dalam pertemuan adalah perpisahan. Yang pasti selepas ini masa2 di Sek Men Teknik Jalan Stadium tetap akan kekal sebagai kenangan termanis.

Hari ini, bila berkesempatan bertemu kembali di Aidilfitri. Masing2 banyak yang sudah berubah. Ramai yang sudah berumahtangga, ada yang sudah bergelar ibu. Masing2 sudah punya kerjaya dan bergaya dengan kereta. Lumrah, bila kembali bersua banyak perkara yang ingin dibualkan. Apa perkembangan terkini? Macam mana kehidupan sekarang? Bila hendak kahwin? Heh. Antara soalan2 biasa yang diajukan.

Teman, rakan dan taulan. Di ruang yang sempit ini. aku mengambil kesempatan menyusun sepuluh jari memohon maaf jika ada ketika mata salah melihat, telinga khilaf mendengar, mulut terkasar bicara, hati salah menganggap. Untuk rakan2 aku dulu di Cameron Highland, Langkawi, Penang dan utara sini. Peace dari Senyap.

Salam ukhwah.


p/s : I’m Emih. Its hurt like hell if we loose someone close with us.

6 comments:

.rda. said...

kenangan dgn kawan-kawan yg banyak mengajar kita erti kasih sayang yg sebenar. :)

imanshah said...

kenangan zaman sekolah paling best!!

Orang Senyap said...

.rda ::

yup! i agreed with kamu..

tanpa kawan sepi la dunia..

hehe

Orang Senyap said...

imanshah ::

a'ah, rasa macam nak apply kerjaya
guru plak semata2 nak feel rasa
macam dulu..

crazy rite.. haha

aideeb said...

kenangan zaman tadika pon best gak...

Orang Senyap said...

aideeb ::

zaman tadika?
hurm, saya dulu dalam setahun
time tadika adalah dalam bape
ari jer p kelas..

yang lain semua ponteng.. hahaha

gara2 duduk kat cameron, sejuk
time nak bangun pagi.. :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...