sahabat Senyap

Saturday, September 26, 2009

Aku Tidak Cantik

Gembira dapat berjumpa, teringat kembali kali pertama kita bersua. Ingat bila kita bersepatu serupa. Tak lama dahulu, jangan kata kau dah lupa. Kau bersama kawan2 mu dan nyata kau paling menyerlah di antara mereka. Rambut hitam warna coklat anak mata. Membuat aku kurang fasih bila bicara. Apa kata kita ambil sedikit masa, untuk mengenali sesama kita dengan lanjutnya. Dan jika kau rasa apa yang ku rasa. Ayuh kita ke bab kedua dan seterusnya.

Secubit rangkap lagu Chantek nyanyian Altimet aku petik dari kantung MP3 di laptopku. Lagu yang berkisar tentang seorang lelaki yang memuja seorang wanita atas cantiknya dia. Kecantikan pada aku adalah hadiah alam yang sangat besar. Yang baik adalah cantik. Apa yang boleh diperkatakan dengan wanita cantik?

Seorang wanita cantik perlu berfikir soal kecantikannya, seperti seorang kapitalis memikirkan penanaman modalnya, ataupun ahli politik yang memikirkan jumlah suara bagi dirinya. Mempercantikkan diri adalah naluri semesta. Kecantikan adalah kekuasaan, senyum adalah pedangnya. Kriteria kecantikan yang sejati adalah apabila makin diteliti makin bertambah cantiknya.

Seorang wanita kalau biasa cantik, perlu mempertahankan kecantikannya, tetapi apabila ketuaan sudah datang, jangan bisa takut akan hal itu kerana kecantikan terletak pada hati yang luhur. Wajah cantik tanpa peribadi yang baik dapat diibaratkan mata daripada gelas yang bersinar2 tetapi tidak melihat apa2 pun. Kecantikan itu adalah tirani yang berumur pendek.

Kadang2 sukar menjadi wanita cantik. Lelaki tidak selalu mencintai dia, tetapi sering cuma menginginkan kecantikannya. Wanita yang tidak cantik biasanya lebih mudah, kerana kalau seorang lelaki mencintainya, beerti lelaki itu benar2 cinta padanya. Sinonim jika diperkatakan hanya di dalam novel romantis, si cantik dijamin pasti berbahagia.

Cantik, secantik suria menyinar. Seindah bunga yang di taman, mekar. Cantik. Dirimu buatku tertarik, menghilangkan segala prasangka di jiwa. Ohh, cantik. Sungguh aku cinta kamu.

Akhir kata, fikirkan semua keindahan yang masih tersisa di sekitar anda dan berbahagialah. Cantik atau tidak, masing2 kita punya kecantikan lain yang disisipkan oleh Nya. Aku tidak cantik. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emiey. Kawan baik aku adalah seorang yang cantik. Cantik sampai aku sukanya dalam diam. Alahai.

11 comments:

sufi said...

kesimpulannya,
bersyukurlah anugerah yang
allah bg,wlwpun xcantek..
kalau cukup sifat..
bersyukurlah manusia..
=)

huhu

[z@ck] said...

saya juga x cantik..
huhuhu..

seroja jingga said...

cantik adalah pada hati..

aideeb said...

letak nama Cantik..sampai bila2 pon jadi Cantik...mcm kazen saya dari kecik org panggil cayang..klo marah pon tetap panggil cayang..hahaha

Che Adlia said...

sy pun tdk cantik, xcantik xpa, masih boleh hidup..
sume org ada kelebihan kekurangan masing2..
kaunselor peers ckp yg cantik xsemestinya menarik, yg menarik xsemestinya cantik.

cantik jgnla kutuk yg xcntik. xcntik pun ade perasaan juge.

=) senyum slaloo kasi cantik..

Orang Senyap said...

sufi ::

yup..!! stuju tue..

heh.. luaran bila lama2 berkedut
jugak..

Orang Senyap said...

zack ::

kamu manis la zack..

hehe..

sama macam saya.. hahaha

Orang Senyap said...

aideeb ::

a'ah eh deeb, xterfikir plak
pasal yang tue.. hehe

nama anak2 nanti kasik letak
yang seumpama yang tu jugak la..

unik.. heh.

Orang Senyap said...

seroja jingga ::

hati yang luhur lebih cantik
dari rupa yang cantik tapi
punya hati yang busuk.

Orang Senyap said...

che adlia ::

kamu sweet la liya.. :-)

asked said...

sy pon tak ensem~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...