sahabat Senyap

Saturday, September 12, 2009

Penafsir Senyap

Tidak perlu rasanya aku bersifat pesimis jika aku katakan yang aku sukakan ketenangan melalui seni alam. Sudah menjadi kebiasaan, tempat2 kegemaranku singgah selalunya di kawasan pantai, di dalam flora yang hijau mekar. Benar, kadang2 itu ketidaksempurnaan alam adalah sumber seni agung yang bisa merawat gundah hati. Karya artistika agung yang tidak boleh ditiru atau diklonkan.

Sering juga aku hinggap ke laman2 blog yang seninya diterjemahkan menerusi tulisan. Bagi aku, mereka ini jiwanya sangat halus. Seni adalah produksi daripada apa yang disingkapkan oleh perasaan dalam alam melalui kerudung jiwa. Banyak orang yang merasakan seni. Sebahagiaan mengerti akan seni, tetapi sedikit yang merasakan dan memahaminya sekaligus.

Sebelum datang sesuatu karya. Kebiasaannya ilham itu datang menerusi khayal fikiran. Daya khayal kreatif hanya dapat kita pandang sebagai anugerah ajaib daripada Tuhan, yang tidak difahami oleh manusia. Khayalan adalah bahan yang mana segala sesuatu itu terwujud. Bagi menggerakkan daya khayal sehebat-hebatnya, anda perlu mencari kemungkinan sebanyak-banyaknya.

Aku tidak cuba untuk menjadi satu dari mereka. Cukuplah kalau sekadar aku menjadi penatap, pembaca dan penafsir senyap yang hanya kekal diam di sini. Mungkin, siapa tahu. Ada pula yang menjadi penatap, pembaca dan penafsir senyap untuk aku selepas ini. Hehe. Peace dari Senyap.


p/s : I’m Emiey. Angan2 Mat Jenin is a big NO NO.

2 comments:

aideeb said...

berkhayal lah dgn usaha...

Orang Senyap said...

aideeb ::

hurm, mendalam maksud tue..

erm2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...