sahabat Senyap

Saturday, September 12, 2009

Rindu Pada Tidur Yang Dulu

Bismillahirromanirahim,

Tidur sesudah bekerja keras, berlabuh sesudah mengharungi lautan yang bergelora, bersenang-senang sesudah perang, dan mati selepas hidup, adalah hal2 yang sangat menyenangkan.

Agak jarang aku singgah kebelakangan ni. Macam sinonim pulak dengan nama pena aku ‘Senyap’. Hehe. Terus diam menyepi. Tapi bukan maknanya aku sudah berhenti menulis, yang benarnya boleh dikatakan tiap2 hari aku menulis. Cumanya, penulisan aku sejak akhir2 nie lebih banyak ke arah formal.

Baru sahaja berjaya sudahkan satu ‘tesis’ berkenaan polisi dan prosedur bagi satu unit jabatan. Merekabentuk jenis2 borang dan draf pelbagai jenis format surat rasmi mengikut pengkelasan kes. Juga sudah separuh set up ‘data base’ untuk tujuan pengrekodan yang merangkumi cabang2 unit, laporan bulanan, mesyuarat bulanan, pecahan2 kes dan data bagi 800++ orang pekerja. Ada juga tindakan kes yang sudah aku ambil tindakan dan akan datang ada Domestic Inquiry yang perlu aku selia. Tapi aku masih tak puas hati lagi dengan struktur baru yang aku bangunkan ni khusus bagi Industrial Law. Masih banyak yang nak kena belajar.

Minggu sudah aku ke IPD Sungai Petani, berdiskusi dengan seorang Pegawai di unit siasatan jenayah. Katanya, kes ini mungkin akan berlanjutan sehingga aku perlu hadir ke Mahkamah dan dalam masa terdekat aku perlu ke Shah Alam. Ada siasatan dalaman yang perlu aku handle berkenaan dengan kes ni. Hari berikutnya, aku berdiskusi pula dengan seorang Pegawai di Jabatan Kejuruteraan Automotif di JPJ Mergong. Kes yang lain pula. Dari diskusi banyak benda baru yang aku belajar. Rasa macam seronok sangat. Dan sekali lagi bagi kes ini, bulan hadapan aku perlu ke Putrajaya. Tapi, ah peduli apa kan? Boleh juga pergi jenguk tempat orang.

Minggu ini, untuk CR aktiviti di bawah jagaan aku. CR ini stand for Cost Reduction actually. Ada appointment dengan vendor bagi tandatangani new agreement. Satu capaian peribadi buatku. Cost Reduction yang berjaya aku jimat untuk company ada la dalam 35 K (jangka masa 6 bulan) selepas agreement tue dah sign. Boleh la, at least I did my part. Juga ada 2 lagi event yang akan menyusul. UNION Meeting, SUPERMAN (Supervisor + Foreman) Meeting juga di dalam minggu ini sebelum cuti raya bermula.

Jarang rasanya aku berbual berkenaan kerja di sini, tapi untuk entry ini cukuplah. Aku sebenarnya malas nak menulis pasal kerja sebabnya tak pasal2 nanti aura tension tue terbawa2 plak. That’s why kebanyakan tulisan aku lebih ke arah santai. Sebab aku mahu tenang, aku nak relaks. Bila menulis secara tak langsung rasa gundah aku hilang. Heh. Ha, geram jugak bila thumb drive aku yang aku guna khas untuk artikel2 aku rosak. Adeyh. Banyak artikel aku tulis dalam tue. Baru guna seminggu ja dah rosak. Sengal amat lah. Hoh.

Syurga membuat orang bahagia, kerana ia dapat beristirehat dengan sempurna. Namun kebahagiaan di muka bumi hanya dapat dicapai dengan satu langkah. Bekerja. Peace dari Senyap.

Sodaqollahulazim…

p/s : Im Amih. You can call me workaholic if you want. I don’t care. Hehe.

2 comments:

aideeb said...

bekerja juga satu ibadah jika niat kerana Allah...

Orang Senyap said...

aideeb ::

yup..!! betul tue..

i love my job actually..

best kalo buat benda yang kita
suka buat hari2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...