sahabat Senyap

Saturday, February 20, 2010

Ibarat Kata Joker Dalam Cerita Batman

Hidup itu singkat. Jadi mengapa perlu serius dalam menempuh hidup. Walau kadang2, dalam kita menjalani kehidupan, detik manis itu bukan sepenuhnya milik kita sebab ya.. kadang2 pasti terconteng juga lakaran sakit, derita hati, dan dugaan yang sangat perit bagi jiwa untuk menanggung.

Adakalanya kita perlu menangis agar kita tahu hidup ini bukan sekadar untuk ketawa. Air mata bukan beerti penyambut kepada berita sedih semata2. Dan menangis bukan maknanya diri kita lemah. Bila menangisi sesuatu, sungguh kemudiannya kita akan rasa lebih lega dari sebelumnya. Ikhlas dengan hati, tulus dengan perasaan. Bukankah itu lebih baik dari hanya memendam sampai sakit.

Dan adakala kita perlu ketawa agar kita tahu mahalnya nilai setitis air mata. Hidup dengan hanya meratapi merintih dengan nasib yang serba tak kena malangnya, menghukum diri mengatakan dunia ini tidak adil. Dunia ini kejam. Mata yang tertutup sebelum ini, biarkan dia celik semula. Luka yang terhiris, lambat laun akan sembuh meninggalkan parut. Bila jatuh di persimpangan jalan. Jangan goyah untuk bangun kembali. Sebabnya Allah itu Maha Adil pada setiap hambaNya. Jadi, mulakan hari dengan senyum nipis, pasti tidak susah nanti senyum nipis itu bertukar pada ketawa yang menyenangkan.

Dalam hidup perlu sentiasa panjatkan rasa syukur. Bersyukur pada orang yang menyakitimu kerana dia yang menabahkan kamu. Bersyukur pada orang yang mengendahkanmu kerana dia yang memupuk kamu supaya lebih berdikari. Bersyukur pada orang yang menjatuhkanmu kerana dia yang memperhebatkan kemampuan kamu. Dan bersyukur pada orang yang menyiksamu kerana dia yang menguji kesabaran dan ketabahanmu. Sebab, setiap sesuatu yang diduga Dia pasti punya hikmah disebaliknya.

Hidup ini pendek. Mungkin bulan depan, lusa atau ya! Barangkali, selepas menoktahkan this entry. Sudah tertulis tamatnya masa aku di Bumi yang bersifat sementara ini. Seperti kata Joker dalam filem Dark Knight, ‘Why So Serious?’ Menjalani hidup tanpa menikmati betapa indah sebenarnya alam ini, bukankah itu satu tindak yang sangat bodoh dan merugikan. Live Is Short. So, Enjoy & Appreciate Every Moment Of It. Peace.


p/s : I'm Amie. Dah jelas kenapa I'm change my character. Drive you Nut.

5 comments:

Koyuki said...

selalu tak serius dan enjoy sampai pengsan...hidup pendek...nikmati semahu-mahunya..

(^_^)

aideeb said...

dunia mmg xadil sebab tu ada hari akhirat utk segala keadilan...

asked said...

life is art..
but tak ramai tau..


art is hard..

[z@ck] said...

makin hari tulisan kamu makin complicated..

huhuhu

Lady Dyla said...

life is a mystery...

if we treat lyfe as smthng that to be taken seriously.. we'll lose the fun of solving the mystery..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...