sahabat Senyap

Thursday, November 18, 2010

Tin Kosong

Bila fikiran seseorang itu kosong dan langsung tiada apa yang hendak dilakukan. Orang itu boleh disamakan seperti sebuah kereta yang dipandu laju tanpa pemandu, akan terhuyung hayang ke kiri dan ke kanan.

Bila mana kita berada dalam keadaan itu, bersiaplah untuk bersedih, gundah dan rasa cemas. Kerana, dalam keadaan kosong itulah fikiran akan mula menerawang kemana2 seperti mengingat semula kegelapan masa lalu, menyesali kesialan hari ini, hingga kadang2 berasa cemas dengan apa yang mungkin berlaku di masa depan.

Kesimpulannya, membiarkan diri dalam kekosongan itu sama halnya dengan bunuh diri dan merosakkan tubuh sendiri. Kerana itu bangkitlah, lakukan sesuatu yang bermanfaat. Sibukkan diri dengan mengerjakan solat, mengemaskan bilik, menulis, apa sahaja. Lakukan sesuatu untuk mengusir kekosongan itu.

Bunuh setiap waktu kosong dengan ‘pisau’ kesibukan. Dengan cara itu, anda telah mencapai 50% daripada kebahagiaan. Lihatlah para petani, nelayan, mereka dengan ceria mendendangkan lagu2 seperti burung2 di alam bebas. Tidak seperti anda yang tidur di atas katil empuk, tetapi selalu gelisah dan mengalirkan air mata kesedihan! Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emi. Your Do Re Mi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...