sahabat Senyap

Monday, June 27, 2011

Sumber Manusia

Awal pagi. CEO sempat berikan taklimat pendek pada HR Team. Sempat juga aku menyiku bahu seorang rakan. Ah, mesti timbul masalah ni. Kalau tidak, mana pernah dia join taklimat pagi HR. Dan ya. telahan yang tepat. Dan tegurannya ada buatkan beberapa muka yang berubah kelat. Mungkin terkena atas hidung sendiri. Entah, malas hendak ulas lanjut.

Usai taklimat, aku terus ke cubicle seperti biasa. Cuma tidak sangka, kesan taklimat pagi sebentar tadi turut melibatkan aku. Tapi aku tahu, penglibatan aku hanya untuk ‘melindungi’ kesilapan seorang dua dalam HR Team.

11.30 pagi. Enjin kereta dihidupkan. Aku ditemani oleh seorang rakan menghantar seorang staff yang dimaksudkan di dalam taklimat pagi tadi. Umurnya sudah mencecah 55 tahun. Hujung tahun ini jika dirujuk dengan polisi Syarikat, si polan ini akan bersara. Cuma masalah kesihatan yang dihidapinya mungkin telah terlepas pandang oleh Penyelianya.

Melihatkan keadaan kesihatan dia, aku sukarela menghantarnya ke Hospital Pakar Metro berjumpa dengan Pakar Psikatri. Lagipun sudah dalam Deskripsi Kerja aku, mengendalikan bahagian Employee Relations. Menjaga kebajikan pekerja. Pening juga semasa dalam perjalanan ke Hospital. Sebabnya si polan ini tiba2 ‘buat hal’. Berpura2 seperti di rasuk hantu di tempat duduk belakang kereta. Risau juga, mahunya dia tangkap tengkuk aku yang sedang memandu. Tak ke haru?

Cuma baru-baru ini, khabar kesihatannya sudah semakin melarat. Si polan ini macam hilang ingatan. Lupa jalan balik ke rumah. Lupa apa yang dibuatnya. Dan sekarang sudah lupa kawan-kawan. Sudah tidak ingat sesiapa. Simpati.

Hanya doa yang boleh dihadiahkan untuk dia. Semoga sembuh seperti biasa. Sempat juga aku rujuk kes ini kepada SOCSO, mana tahu boleh mohon skim e-lat. Tapi sayang, usianya sudah lebih dari tahun sara. Ah, buntu nak bantu macam mana.

Mungkin aku perlu review dan revise balik skim persaraan Syarikat. Hurm. Kerja lagi.

p/s : I’m Amiey. saya staff Sumber Manusia. Human Resource.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...