sahabat Senyap

Sunday, January 11, 2009

Seperti Biasa

Hari ini panas terik, terik hingga mampu membuatkan aku memakai lebihan pakaian ketika keluar rumah tadi. Dan terik hingga mampu membantu menggelapkan kulit aku yang sudah sedia gelap. Awan aku lihat kelihatan agak nipis macam gula2 kapas terkena air basah. Terlalu nipis sehingga udara yang aku hirup terasa sangat kering. Tiada warna biru awan yang terlukis di kanvas langit. Langsung tiada burung yang boleh ku lihat terbang, tidak seperti biasa. Ya, tidak macam biasa.

Aku berjalan mendaki tangga eskelator yang aku anggap mereka sudah perasaan akan kelibat aku tiap2 minggu akan memijak mesra dada eskelator itu. Aku malas naik lif. Kata orang berjalan luas permandangan, ya, aku setuju. Kalo naik lif, pemandangan aku hanya akan terbatas melihat dinding kotak dan bersesak dengan manusia lain. Aku tak selesa. Aku kurang selesa.

Dengan menyandang beg kecil kulit warna cokelat yang sentiasa setia menemaniku, aku terus berenang di lautan manusia di hadapanku. Dan seperti biasa juga manusia2 disekeliling langsung tidak pedulikan aku di situ. sesekali aku turut menjeling bila berselisih dengan kumpulan2 remaja yang begitu update dengan fesyen. Seketika aku menatap pakaianku. Hurm, sangat tidak berfesyen. Walaupun aku tika itu dikelilingi dengan ramai manusia, tetapi seperti biasa aku sering rasa berseorang. Redup mata ku renung sunyi dihadapan. Seperti kanak2 kecil yang sesat di pasaraya ketika ibunya sedang leka membeli barang rumah. Sering memandang sekeliling dengan harapan ada seseorang yang perasan akan kewujudan diri dan sedikit menegur aku waktu itu. Dan seperti biasa aku terus dibiarkan hanyut begitu.

Dengan sedikit langkah kuhayunkan yang sudah kian longlai.

Malam itu, aku habiskan masa malamku di dalam bilik ini. Berbaring mengira detik2 gembira yang telah lama aku tinggalkan ketika aku masih kecik dulu. Mengira berapa ramai kawan2 aku yang kini sudah berumah tangga, sudah gembira dengan pasangan hidup masing2. Ada juga yang sudah berstatus ibu.
Haha, aku dah jadi Pak Cik..?? Mengimbas kembali rakan2 yang dahulu bermain guli di tanah lapang dihalaman rumah aku yang kini ada yang bergelar Pegawai, Arkitek, Jurutera, Guru, Jurulatih PLKN, Usahawan dan tak kurang juga menjadi Pengurus sepertiku. Masing2 sudah punya komitmen, dah tak ada lagi masa2 senggang yang boleh kita spend macam dulu. Jika hendak berjumpa sekalipun, hanya time Raya. Setahun sekali. Jadi kalo ada lagi yang bertanya kenapa aku selalu keluar sorang2, I think this can answer.

Dan seperti biasa, seperti biasa.

sehari lagi berlalu. mengenangkan kembali, ketika aku masih kecik. ketika aku merasakan hidup aku sudah sempurna. ketika aku fikir aku sudah cukup bersedia menghadapi semuanya. aku tak sabar-sabar menjadi dewasa, tak sabar-sabar menjadi manusia harapan.

tanpa aku sedar yang bila aku benar-benar sudah besar, ia sebenarnya sangat menyakitkan. dan bilamana masa itu sudah benar-benar tiba, sejujurnya aku rasa lemas, sebab aku rasakan aku sangat tidak bersedia. seperti terlalu banyak yang aku ketinggalan. seperti terlalu banyak yang perlu aku hadap dan laksanakan dengan baik.

namun, dengan perkara yang terlalu banyak itu, apa yang aku boleh buat sekarang hanyalah tunggu. sambil merasakan setiap cubitan, menadah setiap titik tangis, mengira setiap langkah, menjalani setiap saat. dan dengan daif aku mengakuinya.

oh Tuhan.

p/s : I’m Air-me... also known as zamzani… aku dah dewasa..??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...