sahabat Senyap

Saturday, November 07, 2009

Kesat Air Mata Tu

Siapakah, selain daripada Tuhan, yang boleh hidup bergembira selama-lamanya? Kadang2... Ya... Ada masa itu kedukaan seperti pelawat yang selalunya datang tanpa undangan atau dipelawa. Dan diakui hampir semua dukacita kita bersumber daripada hubungan kita dengan orang lain.

Aku tahu, kamu masih bersedih waktu ini. Menangislah. Lepaskan semua kesedihan itu biar semuanya lepas. Tapi jangan dicantas terus senyuman dan gelak tawa kamu yang dulu. Terima ini sebagai satu dugaan yang datang dari Allah dan Qada Qadar ini haruslah ditelan biarpun pedih untuk dikunyah. Tabah! Kuatkan iman. Tebang rasa terkilan.

Aku terkedu bila mendengar suara esakan kamu dengan butir kata yang putus2. Aku kelu. Aku tahu dia orang yang kamu sayang dan dekat dengan kamu. Dan bila mana dia sudah kembali ke Rahmatullah, ketahuilah Tuhan itu juga sayang pada dia. Sudah. Jangan menangis lagi. Banyakkan bersabar. Kesat jernih air yang mengalir tu. Pujuk diri agar lebih kuat, lebih tabah.

Aku juga tahu, bila lihat kamu pucat dengan mata yang sedikit bengkak. Aku tahu yang kamu betul2 rasa kehilangan. Aku tahu, sebab aku juga pernah berada di tempat kamu dulu. Ya, aku faham perasaan itu. Dan aku mengerti yang kehilangan ini beri impak yang sedikit kuat dan dalam buat kamu. Ya, aku tahu... Kamu... Hurm.. Tolong... Jangan sedih lagi...

Pernah aku sebutkan sebelum ini, saat paling sedih dalam hidup seseorang hanya datang sekali sahaja. Dan, mungkin saat ini tertulis buat kamu.

Bismillahirromanirohim,

Al-Fatihah.

p/s : I’m Emiey. Takziah buat teman aku Yuza a.k.a Getik. (Entry sebelum ini) atas pemergian ayahandanya. Siapa sangka kan?

4 comments:

[z@ck] said...

takziah juga sy ucapkan..

pesan saya kepada getik..
tabah menghadapi dugaan yg Allah bagi ni..cekal and be strong ya!

you got such a great friend to be with you <-- Mr Silent

::cik kikiLaLa:: said...

al fatihah.,,

|arieza| said...

takziah.... baru aritu baca entri Getik.. dgn penuh happy.. semoga roh arwah dicucuri rahmat.. takziah again.

Orang Senyap said...

zack, cik kikilala, arieza ::

thanks korang..

see empa? banyak yang ambil berat
kat empa kat sini..

jangan sedih lagi ya?..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...