sahabat Senyap

Monday, November 02, 2009

Kamu Semua Di Mana…

Aku dan yang lain2 tiba di tanah tinggi beriklim sejuk itu pada lewat petang. Masing2 tampak letih tapi letih itu bagai terubat bila kami menjejakkan kaki di sana. Teruja.

Malam. Ada yang sudah tidur. Borak sebentar dengan teman melalui telefon. Aku kemudian ke jendela apartment. Lihat kereta2 lalu lalang di bawah. Ada juga rakan2 aku berjalan2 mengambil angin di luar pada malam itu. Aku lebih selesa bersendiri.

Macam sudah pulang ke rumah kembali. Monologku sendiri. Rasa rindu seakan membuak dan rindu itu makin kuat hingga terbayang di ruang mata aku slide show aku yang masih kecil berjalan2 di tempat itu. Jauh. Jauh fikiran aku pergi.

Terbayang aku dan Chik di kedai bunga ros. Dengan pelat yang kuat, kami cuba berbahasa Inggeris dengan pelancong yang datang. My name is Ami. I am 7 years old. Begitu butir bicara aku waktu itu. Sangat naïf. Menghafal balik apa yang diajar oleh Cikgu Salina di kelas. Aku kagum dengan Chik, dia fasih berbahasa Mandarin. Tapi sekarang di mana kamu Chik…

Tadi bila aku lalu di Tanah Rata. Aku sempat menjeling ke sekolah lamaku. Dah banyak sudah perubahan. Terbayang waktu itu aku dan kawan2 terlepas bas ketika hendak pulang. Duit sudah tiada. Beli komik. Kami akhirnya mengambil keputusan untuk berjalan kaki pulang dari Tanah Rata ke Brinchang. Pecah masuk ke ladang golf. Kena kejar dengan anjing. Bahagianya waktu tue dengan kawan2. Tapi, sekarang kalian semua di mana…

Sebak. Rasa macam sudah tak nak pulang ke Kedah. Di sini aku dibesarkan. Ini rumah aku.

p/s : Im Ami. Entry lama yang aku tak post. Ketika rombongan ke Cameron Highland dengan teman. Pulang semula ke tempat lahir.

6 comments:

[z@ck] said...

ouh..rindu cameroon..
last pergi time rombongan sekolah..
it's a nice place to live in..
=)

seroja jingga said...

kamu mengingatkan aku...
sesuatu...

aku patot pegi holiday kan!

Orang Senyap said...

zack ::

kalo nak release tension, saujana
hijau yang terhidang.. udara fresh,
cuaca sejuk.. ini memang tempat yang
seseuai.. tapi kalo nak tinggal
sana zack..

hurm, boring la.. xde entertainment
langsung...

Orang Senyap said...

seroja jingga ::

cuti cuti malaysia..!! hahaha

saya pun PATUT pegi holiday
la awak.. skang minda tengah senak.
alahai...

[z@ck] said...

klu nk entertainment,,,kita p genting la..ehehehe..sama sejuk.. =P

Orang Senyap said...

zack ::

genting??

wah, best tue.. bila kita nak
pegi??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...