sahabat Senyap

Saturday, November 07, 2009

Inspirasi Ke Tulisan Aku

Setiap hari adalah secebis kehidupan. Setiap terbit matahari adalah secebis kelahiran, setiap pagi yang segar adalah secebis keremajaan, setiap kali berehat dan tidur adalah secebis kematian. Aku tidur dan bermimpi hidup ini merupakan satu keindahan, aku bangun dan aku menemui yang hidup itu sebenarnya satu kewajipan.

Kurangkan mengeluh, lebihkan bersyukur. Kurangkan bercerita, lebihkan berkata. Kurangkan membenci, lebihkan berkasih sayang. Dan segala kebaikan akan menjadi milik kita. Kesederhanaan, kesihatan, suka cita, para sahabat dan tugas yang dipilih sendiri adalah biaya2 hidup yang paling murah perbelanjaannya. Hidup ini sebenarnya hanya berlangsung singkat, namun waktu yang singkat itu terasa lama apabila kita mahu memanfaatkannya secara baik. Jangan membiarkan hidup ini terlalu serius kerana tidak seorang pun yang dibiarkanNya hidup terus.

Tuhan tidak menanyakan kepada manusia adakah dia mahu menerima hidup, kerana hal itu bukan pilihannya. Manusia perlu menerimanya sedangkan pilihan manusia hanyalah mengenal bagaimana caranya hidup. Hidup ini tiada bezanya dengan pidato, isinya lebih penting daripada panjangnya. Kehidupan perlu diukur dengan fikiran dan perbuatan, bukannya dengan waktu.

Garam itu masin apabila dimakan begitu sahaja, akan tetapi apabila dicampur dengan lauk pauk, akan sedap rasanya. Sama juga hidup, ia tidak menarik apabilanya semuanya dapat diperoleh dengan mudah. Heh. Dengan tiga perkataan aku boleh merumuskan segala-galanya. Aku telah belajar daripada hidup, IA MESTI DITERUSKAN!! Haha. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Ami. Seperti muzik, life perlu digubah oleh telinga, perasaan dan gerak rasa, bukan oleh peraturan.

5 comments:

[z@ck] said...

tak semua benda kita dapat degan mudah..dengan usaha..Insya-Allah pasti berjaya..

=)

seroja jingga said...

aku suka tulisan kamu

Orang Senyap said...

zack ::

yup.. No Pain No Gain..
jangan hanya sekadar bermimpi
tapi jadikan mimpi itu pasti.. hahaha

kadang2 bercakap lebih gah dari
usaha yang diletakkan..

Orang Senyap said...

seroja jingga ::

yeke?? haha..

thanks sangat2..
keep on singgah sini ya kamu??

really apreciate it..!!

fndrocka said...

hiduplh dgn penoh inspirasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...