sahabat Senyap

Friday, January 21, 2011

Luna Alam

Pernahkan kamu, ketika berada di tepi pantai, merenung jauh pada lautan yang tidak bertepi? Ataupun ketika mendaki gunung yang tinggi, ataupun berada di pinggir sawah padi yang menghijau luas, kamu memikirkan mengenai alam ini? Berfikir mengenai kecantikan alam, keunikan, keharmonian dan kedamaiannya?

Perhatikan juga pada warna2 alam yang bercampur2 antara hijau, kuning, biru, merah, kelabu dan hitam yang pendek kata, dengan bermacam2 yang cukup mempersonakan.

Pernahkah juga terlintas di fikiran kamu, bagaimana insan yang asalnya dilahirkan sepanjang 6 inci dan buta huruf tetapi kini sudah boleh menulis, membaca dan mengira? Dengan kebolehan yang itu, kamu berupaya membina bangunan yang tinggi2, gedung2 yang indah dan kota2 yang besar. Tentu rasanya kamu pernah memikirkan perkara2 yang disebutkan ini. Maknanya, kamu adalah makhluk ciptaan Tuhan yang cukup istimewa.

Manusia adalah satu2nya makhluk Tuhan yang berupaya menyimpan dan mengembangkan ilmu pengetahuan. Jika ilmu itu membolehkan kita merenung alam dan mengambil iktibar darinya, tentulah para guru juga sama pentingnya dengan lakaran alam maya yang kita saksikan ini. Sebab itu, Islam meletakkan taraf guru lebih tinggi daripada orang lain.

Namun amat malang jika kita kadang2 bersua dengan guru sendiri, tetapi menjauhkan diri. Malu untuk menyapa guru. Malu memberitahu kita adalah anak muridnya. Malah kadang2 malu itu muncul kerana kita sudah berjawatan tinggi, sedang guru itu sudah pencen, masih menggunakan kereta lama, kurus, sakit yang rasanya tidak layak disapa lagi.

Tetapi kita perlu bertanya kepada diri sendiri, jika bukan atas usaha guru itu, di mana kita pada ketika ini?

p/s : I’m Emiey. Terima kasih cikgu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...