sahabat Senyap

Friday, January 07, 2011

Yakin Kena Yakin

Tepat jam 11.44 pagi, aku mula bergegas menuju ke parkir. Enjin kereta model Proton Waja rona merah dihidupkan. Sambil menunggu dua lagi rakan, aku membetulkan tempat duduk dan sempat membelek rupa di kaca cermin.

Ah, minyak perlu diiisi kejap lagi. Dah merah. Tangan mula meraba di kocek jaket mencari kad Smart Pay. Risau jika tertinggal.

Hurm. Ada. Hembus nafas lega.

Lihat atas. Langit cerah, menandakan hujan kemungkinan tidak akan turun sehingga malam. Mungkin. Semua itu kerja Tuhan. Kita hanya mampu meramal. Hari ini aku ada kerja luar. Berpeluang keluar dari ofis sekali sekala kadang2 sangat menyenangkan. Tidak la hanya terperuk dalam cubicle jer. Lama2 badan pun makin mengembang. Oh. Tidak. T_T

Ada tiga tujuan aku hari itu. Pertama, hendak melawat Encik Saiful yang patah dua tulang rusuk akibat terjatuh dari bumbung rumah. Kedua, Menziarah keluarga adik Muhammad Afiq Irfan, adik yang mengidap leukemia. Aku akan bawa ayahnya ke tiga badan kebajikan. Dan yang terkakhir, melawat Bob di Hospital Yan, kencing manis. Dengarnya kaki Bob dah mula membengkak. Alahai. Kesian. Nak buat macam mana. Benda ni kita tak mintak. Tapi Allah sayang kamu semua, sebab itu Dia duga.

Dan, alhamdulillah. Syukur semuanya berjalan dengan lancar. Cuma hanya perlu lagi follow up.

Kadang2 bila berada di dalam situasi ini, aku sering menggambarkan mereka itu aku. dan aku berada di tempat mereka. Merasai sendiri cubitnya sakit, tenggelam dengan kusutnya kepala, memikirkan itu dan ini. Kesempitan kewangan. Ditambah pula dengan keadaan kesihatan yang hadir tanpa dipelawa. Pandangan berkaca. Hari ini hari mereka. Mungkin esok lusa, tertulis hari aku atau kamu pula.

Dengan pandangan mata yang dalam, dan senyum yang manis seperti selalu, subhanallah.. rasa tenang dan damai. Ilham dari Allah kepada hati yang bersih dan setulus Dia. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kena yakin. Perlu yakin. Semoga kalian lekas sembuh. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emi. My name at Facebook is ‘Qaish Nur Mikhael’

7 comments:

Anisa Hang Tuah said...

yup yupp
setiap perkara yg berlaku pasti ada hikmahnya
Allah akan berikan yg terbaik utk hambaNYA

hamba Allah. said...

keyakinan itu ssungguhnya dtg dr keimanan.

i'Allah..sama2 membina iman ye.

(:

cheramore said...

empati dan simpati itu penting kan..=)

hari2 kena yakin!

gudnite bro!

Orang Senyap said...

anisa hang tuah :

yea. just hope for the best. ^_^

Orang Senyap said...

hamba Allah ::

thanks dropped ur comment ^_^

insyaAllah.

Orang Senyap said...

cheramore ::

yup, thanks sis ^_^

kena yakin, confident level kena tinggi.

KameraCapAyam said...

wei...amek gmbaq haziq...aku gtaw dia..hahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...