sahabat Senyap

Tuesday, February 10, 2009

Dikatanya Aku Hanya Kawan Kepada Hawa

Tempat Kejadian : Rekreasi Titi Hayun & Tangga Kenari

Kelihatan sepasang burung putih berkicauan di atas dahan. Aku tidak pasti apa jenisnya. Barangkali merpati. Ah, sedang mengawan mungkin. Si jantan dilihat berusaha menarik perhatian pasangannya dengan kicauan yang dibunyikan. Agak comel jika diamati. Tampak damai senario yang dilakonkan ketika ini dengan berlatar belakangkan sinar mentari yang gah memancarkan cahayanya di balik daun2 rimbun pokok serta turut ditemani angin yang bertiup sepoi2 bahasa. Ibarat turut meraikan pasangan burung tadi. Angin kedengaran menyanyi merdu diiringi mentari yang menari riang.

Manusia dilahirkan dengan satu magik. Naluri setiap jantina yang secara semulajadinya akan tertarik kepada jantina yang berbeza. Secara normal iya, memang begitu lumrahnya. Tapi ada juga yang dilahirkan cacat keinginan keperluan nafsunya, yang selesa dengan satu jenis dengannya. Ah, itu cerita lain. Rasanya tidak perlu diulas dengan lebih terperinci lagi mengenai ini. Kalian semua lebih arif dan lebih tahu dari aku. So, full stop. (macam banyak pulak perkataan “nya”. Uh, buat tak nampak dah la)

Kata temanku, janganlah kita hidup di dalam mimpi2 buruk masa lalu. Semuanya tidak akan dapat berulang dan hidup kembali, kerana ianya tidak akan kembali, kerana ianya memang sudah tiada.. kembali ke masa lalu, beerti kita akan merasakan keresahan, Jadi pandanglah ke hadapan. Hurm, satu pesanan yang manis dari temanku Che. Sepertinya mimpi2 buruk aku yang dahulunya selalu mengilai ketawa dengan hilaian yang sinis kini sudah mula lenyap satu persatu. Bagaikan dilahirkan semula, diberi peluang kedua untuk merasai manisnya nikmat kehidupan jika dikelilingi ramai orang. Iya, aku dahulunya sentiasa berseorang. Mungkin atas faktor kerap tukar sekolah yang menjadikan aku begitu. Sekarang, aku senang. Aku gembira, dan aku bersyukur.

Bekerja di dalam department HR memang sesuatu pengalaman yang menyeronokkan. Aku kini sudah jadi tumpuan kepada orang2 kampung yang ingin mencari kerja buat anak2 mereka yang baru habis belajar. Hehe. Agak kekok pada mulanya, iye la, aku bukannya handle side Recruitment dan Training. Tapi akhirnya aku cuma enjoy with it. Macam kata Fara Fauzana “Layaaan”. Tapi rata2nya yang datang berjumpa dengan aku di Office majoritinya perempuan. Tak kisah pada mulanya tapi sejak Kak Fida sakat aku dan bergosip satu pejabat yang aku ini hanya berkawan dengan perempuan sahaja. Terus mood aku nak tolong orang mati. Heh

Agak lucu jika rutin kerja seharian perlu bekerjasama dengan kaum Hawa. Sehinggakan sudah tiada lagi batasan2 yang menyekat atau menapis perbualan pergaulan antara kami. Tapi agak2 la kan. Kadang2 tu banyak insiden yang buatkan kening aku kerap terangkat tanda bingung. Contoh, girl receptionist Zura nama dia hadiahkan aku lolilop bentuk puting. Huh? Kak Ida rakan satu Section dengan ku, sentiasa topic perbualan dia berkisar pasal masak dan penjagaan kulit muka. Aish? Tadi pun dia siap ajar aku teknik buat facial n nak belikan aku produk muka lagi. Uik? Kak Nurul tiap2 minggu mintak aku beli kain tudung dengan dia. Eh? Aku pakai tudung ke? Hurm, dont let me start with Kak Watie. Banyak sangat gelagat dia buat perut aku tak tahan nak gelak. Misalnya, ketika dia datang minta bantuan aku angkat barang tempoh hari. Ini dialog dia. “…Zam. (dengan suara manja)..cuba zam bayangkan zam angkat kotak nie ibarat zam dukung Kak Wati. (Siap buat aksi possing tepi kotak dengan mata berkedip2)” ..Adoish?

Tapi, don’t get me wrong. Itu bukan bermakna aku sudah berpaling arah kepada kelakian ku. Oit! No way. Ini namanya sifat keterbukaan you see. Its two different thing k. Hee. Aku tetap macam biasa. Normal. Macho. Haha.

Hurm…

Burung putih tadi kini sudah hilang dari pandangan. Tiada lagi kicauan bingit. Hanya desiran angin yang masih lagi melagukan nyanyiannya. Damai. Aku suka suasana seperti ini. Samalah juga jika aku ingin mencari ketenangan, tempat kebiasaanku adalah di dalam hutan rekreasi. Hurm, bila dekat dengan dunia flora dan ditemani air terjun yang mengalir deras. Aku tenang. Jiwaku terasa dibelai lembut. Kadang2, aku turut membawa satu buku sketch bersamaku untuk melakar. Aku minat melukis sebenarnya. Heh. Sekadar untuk membasuh jiwaku dari tekanan di tempat kerja.

Selamat hari Sabtu.

p/s : Im Emih, Aku juga kawan Adam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...