sahabat Senyap

Friday, August 12, 2011

Dejavu

Tahun 2006

Tahun ini penulis masih lagi menuntut di sebuah IPT di Penang. Waktu cuti semester, penulis cuba untuk mohon jalankan praktikal di dalam sebuah syarikat swasta, untuk pengisian waktu cuti semester dan dalam masa yang sama, kumpul pengalaman. Alhamdulillah. Penulis diterima. Dan itu kali pertama penulis kenal seorang kenalan ini. Kebetulan penulis ditempatkan dalam satu Jabatan yang sama dengan dia.

Tahun 2008

Tahun ini penulis baru tamat belajar, hantar resume pada syarikat swasta yang sebelum ini penulis jalankan praktikal. Alhamdulillah, kebetulan memang ada kekosongan dan penulis tidak melalui jalan yang susah untuk mula kerja di situ. Dan secara rasminya, penulis dengan kenalan itu jadi rakan sekerja, dan rakan satu Jabatan. Secara jujur, penulis tidak begitu rapat dengan dia, masing-masing buat hal sendiri.

Tahun 2009

Tahun ini penulis ditukarkan Seksyen, mula dapat kepercayaan untuk pegang port folio sendiri. Alhamdulillah, bos banyak beri tunjuk ajar masa ini. Kami dah jadi macam kawan rapat. Tahun ini, penulis dengan rakan itu dah mula makin akrab. Enam bulan berikutnya, penulis dinaikkan pangkat.

Tahun 2011

Tahun ini deskripsi tugas penulis sudah makin besar. Alhamdulillah, sudah diberi pembantu. Minggu ini penulis perlu berhadapan dengan rakan penulis yang satu itu. Berhadapan yang macam mana? Rakan berkenaan telah diberi surat penggantungan kerja dan akan dibicarakan. Pegawai Pendakwanya. Penulis sendiri. Memang berat. Hendak lawan kawan sendiri. Risau juga sekiranya ditakdirkan rakan tadi hilang kerja disebabkan penulis. Dia ada anak, dia ada isteri.

Hurm. Macam dejavu. Sebelum ini juga pernah dapat kes melibatkan kawan sendiri. Tapi sebelum ini penulis masih mentah, lepas kawan itu diberhentikan. Sedar sahaja, mata penulis sudah bengkak-bengkak. Tak boleh terima hakikat.

Harapnya, kali ini penulis akan jadi lebih kuat. Kena lebih tegas.

Ya Allah. Mudah-mudahan.

p/s : I’m Ami. Profesionalisma.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...