sahabat Senyap

Friday, August 12, 2011

Rakan Pena

Dengan pembangunan laman sosial yang kian pesat, barangkali istilah rakan pena akan kedengaran sangat tradisional. Sungguh semalam. Sebab sekarang semuanya pantas, tak perlu hendak tunggu dua ke tiga minggu hanya untuk mendapat jawapan kepada ‘Apa khabar?’.

Tapi, tidak boleh tidak, perasaan menulis surat, menghantar poskad ini kadang2 lebih bermakna daripada menghantar satu khidmat pesanan ringkas atau menghantar komen menerusi Wall muka buku. Lebih teruja.

Dari sekeping kertas putih dan sebatang pena bola jugalah penulis mula kenal rakan-rakan yang sangat hebat. Sebelum aktif menulis blog, hobi penulis suka menulis kepada rakan-rakan baru. Ya, itu dulu. Sekarang tidak lagi. Tapi, syukur sangat disebabkan hobi suka-suka dulu, penulis dapat kenal rakan yang kekal jadi sahabat baik penulis sampai sekarang. Alhamdulillah.

Tapi dalam kalangan rakan pena, ada seorang yang kekal misteri sampai sekarang. Penulis sendiri tidak kenal orangnya, Mula terima surat daripada dia sejak tahun 2007 hingga hari ini. Terus terang, penulis masih berteka teki dari mana dia dapat alamat penulis, dari mana dia tahu panggilan yang kenalan panggil pada penulis waktu kecil. Dan dalam setiap warkah tulisannya, dia akan sertakan sedikit cenderahati yang dibuatnya sendiri. Lihat alamat terakhirnya, Negeri Sembilan. Yang mana buatkan penulis lagi tertanya-tanya. Penulis langsung tiada kenalan di negeri itu.

Biarlah. Dalam ramai-ramai kenalan pena, hanya seorang sahaja yang dapat berpeluang bertemu muka ke muka. Adik angkat penulis sendiri, Ima. Harapnya, ya! Harap yang sungguh-sungguh. Dapat berjumpa dengan yang lain-lain pula, terutamanya yang misteri itu. ^ ^

Hurm. Dia dan sebatang pena bola.

p/s : I’m Ami. Ayik.

2 comments:

banatly said...

wah. mengujakan betul entry ini. saya pun nosy je nak tahu siapa dia yang misteri itu. :)

Qaish Nur Mikhael said...

thanks dropping ur comment.

saya pun curious nak tau. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...