sahabat Senyap

Saturday, August 15, 2009

Bulan Yang Bukan Oktober

Melihat kalendar yang terlekap di dada dinding buatkan aku tersenyum senang. Menjengah di bulan Ogos yang datang hinggap kali ini buatkan aku rasa teruja. Biarpun kini kita sudah hampir setengah purnama menjamah hari2 yang kian bersilih, tapi tak bermakna baru meraikan bulan yang datang menjadikan tulisan aku ini agak basi. No, okay. Hehe. Ingat tidak dengan satu iklan yang pernah ditayangkan dulu? Iklannya sedikit berbunyi begini. “Kenapa saya suka rumah saya? Kat rumah ada datuk, nenek, mak, ayah, adik, kakak, abang…” Heh. Sekadar membunyikan dialog yang sama.

Hurm, kenapa saya suka bulan Ogos? (“,) Ogos kali ini seperti yang sedia maklum akan tibanya purnama Ramadhan. Seperti kata junjungan Nabi Muhammad s.a.w, puasa adalah separuh daripada kesabaran. Menahan diri dari segala anasir2 dosa. Bagi aku Ramadhan akan banyak menolong aku terus diet. Sesungguhnya, kurus itu impianku. Doakan aku ya. Hurm. Usaha lagi.

Kenapa saya suka bulan Ogos? Laungan keramat yang paling merdu dulu pernah dilaungkan di bulan ini. Merdeka. Merdeka. Merdeka. Kemerdekaan Negara yang didirikan di atas runtuhan ribuan jiwa serta harta benda rakyat dan bangsa, tidak dapat dilenyapkan oleh sesiapa pun. Tanpa manusia tidak ada kemerdekaan, tanpa keadilan tidak ada martabat manusia dan tanpa kemerdekaan tidak ada manusia merdeka. Aku, kamu dan dia. Kita anak merdeka.

Kenapa saya suka bulan Ogos? Ramai kenalan rapatku hari lahirnya jatuh pada bulan ini. Jadi kepada kamu, kamu dan kamu. Selamat hari lahir ya. Juga teman sekuliahku dulu akan meraikan majlis Konvokesyen di bulan ini. Menjadikan aku dan kami, lukisan senyum itu sentiasa manis terukir.

Dan kenapa saya suka bulan Ogos? Bekerja adalah satu ibadat. Kerja bagiku adalah alat penenteram, perangsang, tempat pelarian, tempat latihan dan hiburan. Apa Ogos buatkan kerja aku bulan ini agak lain. Hurm, bulan ini akan mula gred tangga gaji yang baru bagi aku. Kenaikan dari awal tahun plus bulan ini ada BONUS. Yeay! Bonus berapa bulan itu biarlah aku dan akaun bank aku saja yang tahu. Hehe.

Ogos datang selepas Julai dan sebelum September. Selepas September datangnya Oktober. Bulan kelahiranku dan detik nafas pertamaku pada 12 Oktober. Aku warga Libra. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Emi. To do list; Awal September Training di City Bayview Hotel, Penang.

6 comments:

aideeb said...

hihihi..berimpian utk kurus...?kenapa memilih Ramadhan?...kurus bila2 pon boleh..exercise ler..jgn tak mkn...nanti xfit.

Orang Senyap said...

adeeb ::

why i choose ramadhan?
maybe sebab hari2 memang kena tahan diri dari lapar..

mana tau pas ramadhan pun dah terbiasa xmakan.. hehe

teori picisan..

hurm, rasa2nya.. azam 2 tahun lepas pun sama jugak.. tapi erm2..

Att Ashburn said...

selamat menyambut ramadan..

Che Adlia said...

my birthday pun lam bulan ogos jugeeee.. i like august!!
hehee

Orang Senyap said...

att ashburn ::

salam ramadhan jugak pada kamu..

puasa da ganti lum?
hehehe

Orang Senyap said...

che adlia ::

i knoe, ur birtday 27 ogos kan?
hee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...