sahabat Senyap

Sunday, January 16, 2011

Sebab Kurangnya Lelaki Di Universiti

Sejak kecil lagi kanak2 lelaki lebih suka aktiviti lasak. Jarang2 kanak2 lelaki yang suka duduk diam. Apa sahaja yang dapat dipegang akan dipegang. Dia kuat memanjat. Jatuh, bangun, berlari dan bergaduh adalah biasa bagi kanak2 lelaki.

Apabila kanak2 lelaki mula ke sekolah, sifat biasa kanak2 itu adalah bergurau dengan kasar sesame mereka, sampai tidak ada ibu yang tidak merungut soal baju sekolah anak2 lelaki mereka. Kehidupan mereka sungguh lasak. Guru sekolah rendah mana yang tidak merungut dengan sikap murid lelaki yang suka bergaduh. Sepak, terajang, menolak da menarik adalah asam garam mereka.

Apabila berada dalam bilik darjah di sekolah, pelajar lelaki tidak tinggal diam di kerusi. Melompat, memanjat, berlari dan bermacam2 lagi memang menjadi kesukaan mereka. Pada mereka, duduk diam di kerusi adalah membosankan. Malah ia adalah sifat keperempuanan. Mereka suka badan yang berpeluh. Mereka mahu bergaul, mereka juga mahu bercakap. Mereka mahu tangan dan kaki bekerja. Itulah lelaki.

Demikian keadaannya apabila remaja itu memasuki universiti, sangat sukar membendung dirinya supaya terperap di dalam bilik ataupun di dalam perpustakaan. Padahal itulah syarat utama mendapat keputusan cemerlang di universiti pada masa kini.

Sistem pendidikan kita hari ini menjurus kepada pembelajaran yang diuji secara mengulangkaji dan latih tubi. Semakin banyak mata pelajaran dijurus kepada tenaga mengingat, mengulangkaji dan latih tubi, maka wanita mempunyai lebih banyak peluang berbanding lelaki.

Lelaki mempunyai banyak masalah. Mereka tidak suka berkurung di tempat tertutup. Terlalu banyak perkara yang mengheret mereka keluar dari rumah, diam di kerusi membaca. Kerana itu, apabila institut pengajian tinggi ataupun sekolah tidak dapat mewujudkan pelajaran yang menguji minda dengan aktiviti di luar bilik darjah, maka potensi lelaki menguasai tempat di universiti adalah rendah.

Begitu juga, apabila iklim universiti kita masih menjurus kepada masa belajar yang padat, potensi pelajar wanita mengatasi lelaki adalah tinggi. Hanya dengan cara melembutkan tenaga fizikal lelaki barulah mereka mahu duduk lama dalam perpustakaan.

p/s : I’m Amiey. Kesimpulannya, pandai2lah fikir sendiri.

2 comments:

Umairah. said...

i love this post.
very much.

(:

Qaish Nur Mikhael said...

thanks umairah :)

xsangka awak akan singgah sini, saya minat sngt dengan semua tulisan awak.

sgt melankolik dan penuh dengan pengisian. ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...