sahabat Senyap

Saturday, February 28, 2009

Adam dan Hawa

Adam dan Hawa. Dua nama yang tidak asing dengan kita. Dari keturunan mereka kita berasal dan hingga kini lahir variasi bangsa yang hidup melata di pelusuk dunia. Tanpa kita sedari, yakni dalam menjalani rutin harian sekalipun. Pernah tidak terlintas di fikiran mungkin jiran sebelah rumah, budak penghantar surat khabar, abang jual ikan di pasar atau kawan baik kita itu adalah saudara kita sendiri yang sebelum ini kita tidak berpeluang untuk bersuai kenal. Ah, menulis bukan atas teori tapi dari pengalaman diri. Pernah suatu ketika, kawan yang selama ini berkongsi tawa dan duka itu rupanya saudara sepupu sendiri. Betapa kecilnya dunia ini. Di sini jelas menunjukkan, orang tua kita perlu memainkan peranan penting sebagai jambatan penghubung antara kita dan saudara yang lain. Jika tidak kesudahannya kau hal kau, aku buat hal aku. Sesama saudara pun kita tidak kenal, silap haribulan bercinta dengan saudara sendiri. Duh..

Adam dan Hawa. Sesekali cuba ambil masa berkumpul dengan sanak saudara, saya tahu jika tidak ada Hari perayaan dan kenduri kendara. Adalah amat sukar bagi kita berkumpul kerna masing2 punya kehidupan yang perlu dititkberatkan. Tidak semuanya tinggal berdekatan. Tetapi itu bukanlah satu penghalang. Bercerita dari pengalaman sendiri, penulis pernah memperuntukkan satu hari dengan diiringi bapa saudara menjelajah bahagian utara menjejaki saudara2 yang sebelum ini tidak berkesempatan untuk bertemu. Pada mulanya memang agak janggal, tidak pernah berjumpa tapi jauh di sudut hari mengiyakan ‘itu saudara aku, aku ingin mengenalnya dengan lebih dekat’. Sebenarnya tidak sukar untuk memecahkan perasaan segan itu, hanya dengan menjadi diri sendiri dan buang jauh perasaan takut2. dan hasilnya 5 minit selepas itu kamu akan merasakan seperti sudah mengenali mereka sekian lama walaupun baru sahaja bertemu.

Adam dan Hawa. Dua nama awal mewakili manusia yang wujud di dunia. Aku ada kawan yang bernama Adam dan juga Hawa. Kepada Adam, aku tahu kamu cool tapi kamu juga perlu tahu. Tak semua yang dapat menerima sifat cool kamu itu. Dan untuk Hawa atau aku lebih selesa dengan memanggilnya Kak Manja. Cuba lagi dan lagi dan lagi ya. InsyaAllah, kejayaan itu akan milik kamu pasti.

p/s : Im Emey. Pilu, makhluk tuhan paling ge****g.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...