sahabat Senyap

Sunday, February 22, 2009

Rough Week

Sepertinya tenaga aku kini bagaikan diperah selumat2nya sehingga tiada lagi titis2 tenaga yang masih tersisa. Sama juga keringat mindaku sekarang sudah agak berkarat untuk berfungsi dengan kadar yang waras. Agak blur, sedikit rasa ditekan dan dipenyek2 dengan asakan kerja yang umpama tiada penghujungnya. Memang memenatkan tapi aku rasa puas! Dengan sekujur badan yang terkujur bagi menghirup udara rehat, aku tersenyum sendiri. 2 bulan masa yang aku ambil untuk sempurnakan dua Big projek yang diamanahkan. Dan kini aku sudah mampu tersenyum lega. Fuh…

Aku rasa semua orang tahu dan turut terasa tempias atas keadaan Ekonomi dunia yang terumbang ambing tika kini. Banyak syarikat2 berskala besar mengambil langkah Cost Reduction bagi mengawal aliran tunai yang digunakan. Salah satu langkah yang ku anggap drastic adalah dengan memberhentikan pekerjanya, sebagaimana yang kita dapat lihat berlaku di syarikat2 industri pembuatan di Pulau Pinang. Negeri yang sudah aku anggap rumah keduaku. Agak sedih apabila dikenangkan nasib pekerja yang bergelar penganggur kesan dari tsunami ekonomi ini. Aku ambil contoh syarikat aku sendiri, rata2 department kini masing2 sibuk memerahkan idea bagaimana dapat mengurangkan kos dalam membuat kerja harian. Bagi side aku di HR, kini sudah tidak mengambil pekerja luar dan sekiranya terdapat kekosongan hanya akan mengambil orang dalam syarikat. Banyak menggunakan kitaran pekerja semula. Penutupan satu bangunan yang pada asalnya milik Department Marketing tapi kini dijadikan stor dilihat sebagai satu langkah bijak yang mana dapat menjimatkan lebih banyak kos Tenaga Elektrik yang digunakan setiap bulan. Mengamalkan budaya 5S dan setiap individu perlu menyediakan draf belanja setiap bulan bagi mengkaji semula bahagian2 mana yang boleh di Cut Cost dll. Department R&D kini dalam proses memodifikasikan lagi model baru yang akan dilancarkan tidak lama lagi. Pihak Marketing pula sudah siap sedia dengan rangka penjelajahan ke satu Malaysia dengan event2 yang dirancang. Hope it will end well. InsyaAllah.

Buat seketika aku menarik nafas lega tapi kini nafas ku akan kembali tersekat2 apabila sekali lagi aku diamanahkan untuk bertanggungjawab untuk event dalaman syarikat yang Big. And I mean Big for 22 years old teenager to handle it alone. Sudah 2 minggu tugasan ini aku selidiki dan hampir 40% sudah siap dengan dokumentasinya sebelum aku akan kerap berurusan dengan badan berwajib pula selepas ini. Agak tertekan tapi dengan berpegangkan kepada prinsip aku “Be Positie”. Tugasan ini tampak senang dan aku sudah tidak sabar untuk mewar2kan kepada semua kakitangan syarikat untuk acara LELONG ini. Haha. Who’s interested to buy a used motorcycle but still in good condition complete with Registration Card and Road Tax at price of RM500?? Hehe. Model2 motosikal yang terbabit antaranya Kriss, Kristar, Dinamik, X-Cite, Elit Sport dan Karisma. Setakat ni sambutan yang aku terima agak hangat walaupun aku belum start open Tender lagi. It was a fun asigment actually and I enjoying every minute of it. Well, at least ada juga sumbangan aku kepada syarikat dalam memberi pendapatan sampingan.

Agak lucu jika difikirkan, jika setahun yang lepas aku masih di bangku kuliah, merungut dengan asigment yang diberikan oleh lecturer dengan datelinenya yang perlu diikut. Sakit kepala bila dapat partner asigment yang hanya menumpang tanpa memberi kerjasama langsung tapi kini setahun selepas itu aku tetap diberi asigment tapi oleh my boss with a same dateline but this time is for REAL. Agak menerujakan untuk aku yang sentiasa suka dengan cabaran baru. Heh. Dan jika dulu aku membuat paperwork untuk mendapatkan markah yang baik untuk pointer ku, tapi kini paperwork yang ku buat adalah untuk bank2 bagi projek sampinganku. So, ilmu yang dipelajari sebaiknya dipraktikkan. Thanks cikgu. I owe u a lot. Sehingga kini dan akan datang aku sangat respect kepada sesiapa yang memilih profession untuk menjadi guru. Bagi aku Guru adalah lebih influence nya daripada ikon ‘Superman’ yang sentiasa menjadi hiasan dibilikku saban hari itu. Peace!

I guess that everyone has their own Superhero
You know that they will be there 4 u ..
whenever, wherever u need them .. they just do !!
They seem like a God send in our lives..
May God Bless them ^^, ..& May Angels Watch over them
~ My S.. makes my heart fly away & race with joy !!

p/s : Im Ami, the guy with ‘S’ in his chest.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...