sahabat Senyap

Thursday, January 13, 2011

Anda Sedang Bercinta?

Kesombongan iblis terserlah apabila dia enggan menerima takdir Allah yang memilih Nabi Adam untuk menjadi khalifah. Berdepan dengan takdir, syaitan menjadi mungkir.

Dalam episod cinta, takdir itu jualah yang menguji kita. Mengapa diri mendapat pasangan yang begini. Mengapa si dia tidak setia. Apabila masalah melanda, kita merasakan kitalah yang paling menderita. Mengapa kita yang menerima nasib begini. Kita merasakan kitalah yang paling malang.

Hanya mulut mengaku Allah itu Tuhan tetapi mengapa dengan takdirNya yang satu ini kita enggan? Semacam terlupa bahawa beratnya ujian dan hebatnya cabaran itu berkadar terus dengan kuatnya iman.

Inilah hakikatnya, tragedi cinta menjadi ujian iman dan tauhid kepada sesetengah kita. Setiap orang ada medan ujiannya tersendiri. Dan untuk mereka yang teruji dengan pasangannya, sematkan dalam dada bahawa itulah takdir yang dipilih oleh Allah untuk menguji tahap keimanan kita.

Yakinlah, bahawa cinta yang lebih besar sedang menguji cinta yang kecil. Cinta Allah sedang menguji cinta kita kepada pasangan.

Dan jika cinta yang kecil itu rapuh, jangan pula cinta yang lebih besar itu roboh. Percayalah janji2 Allah di akhirat ialah penawar paling mujarab untuk menghadapi keperitan ujian hidup di dunia. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Ami. Dua kali putus cinta.

4 comments:

FR said...

time kasih ats peringtan nie :)

Qaish Nur Mikhael said...

sama-sama kita saling memperingati selain menasihatkan diri sendiri. ^_^

Fariehan Ibrahim said...

ayt yg sgt indah.
insyaAllah, sama - sama slg memperingati.
cinta yg sejati hnya pd Dia. :)

Qaish Nur Mikhael said...

cinta yang tulen, cinta yang pasti itu hanya untuk Dia. ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...