sahabat Senyap

Friday, January 07, 2011

Jadi Abang

Pagi-pagi lagi isi rumah dah kecoh. Macam meriah dengan jerit tawa anak makcik. Cuti sekolah macam ini la. Kebetulan rumah tok bersebelahan saja dengan rumah. Jadi destinasi anak2 buah ini berkumpul mana lagi kalau tidak di rumah abang sepupunya. Dan seperti biasa juga, bilik aku akan jadi tumpuan, mungkin bilik ini sudah macam mini perpustakaan. Penuh dengan buku2 yang aku kumpul sejak tingkatan satu. Sayang nak buang. Baik simpan.

Sampai tengahari, minta izin dari makcik hendak bawa anak buah jalan2. Jadi ‘baby sitter’. Makcik izinkan. Tak jauh mana destinasi, Cuma Alor Star. Lihat anak buah semua teruja. Awal2 lagi sudah bersiap, mengenakan baju mengikut fesyen zaman budak2 sekarang. Geli hati juga kadang2. Masa mereka. Biarlah, ini masa mereka. Masa aku waktu kecil dulu sudah lepas. ^_^

Tiba sahaja di Alor Star Mall. Aku bawa mereka ke tingkat atas. Beli tiket wayang untuk empat orang. Abang sponsor. Sekali sekala. Tapi kemudiannya, mereka pula belanja KFC di tingkat bawah. Bagus. Tak la biar aku sahaja yang keluar duit. Aku hanya mampu tersenyum bila lihat anak2 buah masing2 share duit untuk beli set KFC di kaunter. Alahai, sweetnya.

Lepas selesai makan, sudah layan movie. Ambil masa shopping baju, kebetulan ada Sales. Lebih kurang satu jam setengah, aku bawa anak2 buah main bowling di City Plaza. Teruja betul mereka, sebab ada yang baru first time lontar bola bowling. Macam foto di atas. Tapi dah dijangka, skor aku paling tinggi. ^_^

Sebelum balik. Sempat juga aku singgah ke Restoran Ala Thai & Sea Food. Nama restoren lupa. Restoren ni terletak di jalan hendak menuju ke Kuala Kedah. Dekorasi susun atur restoren agak cantik. Kami pilih makan di bawah pondok, duduk bersila. Macam orang zaman dulu. Atau orang Jepun. Hurm. Aku pesan makanan cara hidang, penuh satu meja. Dan alhamdulillah. Kenyang. Boleh tahan juga masakannya. Biar anak2 buah ni balik dengan perut yang diisi.

Lahir sebagai anak sulung. Anak pertama dalam keluarga banyak mendidik aku menjadi orang yang mudah beralah. Dahulukan adik2. Jadi abang yang sulung.

p/s : I’m Amiey. Ada dua orang adik angkat.

2 comments:

☺5rux☺ said...

nak jd adik angkat jgk boleh?
;p

Qaish Nur Mikhael said...

ruxxter ::

eh? hehe

boleh, meh isi borang yer. ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...