sahabat Senyap

Friday, April 10, 2009

Nilai Sehelai Wang Kertas Satu Ringgit

Umur 4 Tahun
Mama baru kasi duit saku Satu Ringgit. Ah, gembiranya. Pertama kali dapat pegang duit. Dalam kepala nak beli gula2, patung aksi, kereta mainan, dan segala macam lagi. Rasa teruja sebab ada duit, rasa macam dah jadi kaya. Bangga dengan kawan2 yang lain. Ah, betapa naifnya waktu itu.

Umur 8 Tahun
Mama kasi Satu Ringgit buat belanja ke sekolah. Hujung minggu pegi jual Strawberi di pasar dengan abah. Temankan kawan jual bunga ros di gerai. Sudah pandai menabung, sanggup ikat perut asalkan boleh beli buku komik. Terlalu fanatic dengan komik, pernah merajuk bila abah xbelikan komik sampai lari ke tengah jalan raya. Akibatnya, terpaksa duduk atas kerusi roda sebulan coz tulang kaki retak bila kena langgar. Heh. Ah, betapa bodohnya.

Umur 16 Tahun
Dapat biasiswa dan tinggal di asrama. Semuanya ditanggung. Duit mama kasi, sekolah pun kasi. Boros time hujung minggu. Kumpul duit beli telefon bimbit, first henfon brand SIEMEN, macam batu bata. Last2, duit simpanan xseberapa.

Umur 18 Tahun
Dah mula berjinak dengan business, time study buat business baju. Jadi Designer bebas Bizandry Inc pada ketika itu, design baju sendiri dan jual pada kengkawan dan junior baru. Dapat untung belanja kengkawan. Hujung minggu buat part time guru tuisyen untuk bebudak sekolah rendah. Ah, tak terasa lagi nilai ringgit coz dalam masa sama dapat Loan MARA. Xkena bayar pun sebab CGPA dapat bagus. Tiap2 bulan asyik tukar henset baru. Dalam masa dua tahun dah tukar 8 henset dan pakai 3 line sekaligus; Maxis, Celcom ngan Digi. Tapi kini setia dengan Maxis n Celcom jer. Ah, betapa borosnya.

Umur 22 Tahun
Kini. Lihat kawan2 ada yang dah kahwin. Dah mula kumpul aset. Jelesnyer. Dah mula terasa betapa bernilainya nilai satu ringgit bila dah punya kerja dan tahu betapa susah untuk dapat duit sendiri. Sekarang dah xde lagi biasiswa, dah xde lagi duit loan. Ah, rasa sedikit tersepit. Dulu sangat boros. Kutuk diri kenapa xreti beringat. Heh. Sudah mula berjimat tapi masih tidak dapat kikis tabiat ‘kaki wayang’ dan ‘ulat buku’. Masih dalam proses mencuba buat belanjawan bulanan. Masih mencuba. Akan cuba. Doakan yer.

p/s : Im Ami. Tahun 2009, tahun untuk Kedekut!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...