sahabat Senyap

Friday, April 10, 2009

Lambaian Si Penternak Anggur

Serampang dua mata, buka booth dan promosi produk baru dalam masa yang sama. My big Man in blue shirt; Zikri and Da Cute Receptionist on Bike.

See how crowded our booth was. Fun experience actually.
4 April 2009 ~ 5 April 2009

Kelihatan orang Kedah amnya dan rakyat Sungai Petani khususnya memenuhi ruang legar kompleks membeli belah Village Mall pada tarikh itu. Rata2 berpakaian kemas dan menjinjing sijil serta resume masing2. Berpusu2 para siswazah menyerbu booth2 yang dibuka di dalam Karnival Kerjaya pada hari itu. Ramai. Jika dulu aku mungkin akan menjadi salah seorang daripada mereka sebagai peminta kerja tapi waktu ini aku bertindak sebagai pemberi kerja. Weird. Tapi best. Boleh lihat riak wajah orang yang penuh dengan riak2 harapan yang tinggi bila mereka menyerahkan borang permohonan dengan harapan borang yang dihantar itu lengkap dan seterusnya diterima untuk panggilan temuduga.

Aku mengambil tempat pada hari terakhir event iaitu hari Ahad untuk memulakan tugas mengawal selia booth sambil ditemani oleh rakan sejabatan. Semuanya kaum HR yang dikehendaki bertugas. Kini, aku dapati setiap department seperti berlumba2 untuk menganjurkan event. Marketing dengan Roadshow nya, Service dengan Service Campaign dan R&D dengan promosi jelajah. Perkembangan yang bagus sebenarnya. Baik untuk meningkatkan imej syarikat di mata “pelanggan”. Bukti kepada masyarakat luar yang syarikat Melayu juga mampu berdiri dengan gah.

Event Pandu Uji GT 128 kelolaan Department R&D bertempat di UUM Sintok, Kedah.

Hari itu Modenas mengiklankan 35 jawatan kosong yang perlu diisi. Majoriti jawatan dari eksekutif hinggalah ke Manager. Tapi yang datang ada yang apply untuk technichian and even operator pun ada. Setelah dikira semua borang permohonan yang diterima, angka yang ditunjukkan agak mengejutkan. Pihak aku di HR menerima hampir 500 permohonan untuk 35 jawatan ini. Waktu itu, aku rasa bersyukur sangat yang tika ini aku ada kerja tidak macam di luar sana, masih ramai lagi pengganggur yang masih tercari2 ruang untuk mereka. Rata2 permohonan yang datang bukan dari kelulusan yang biasa2, majoritinya punya Ijazah dan ke atas. Sekarang pihak Recruitment di dalam proses pengasingan dan memilih calon untuk ditemuduga, kepada yang berjaya. Tahniah! Selamat datang dan moga terus sukses bersama keluarga kami. Peace!

p/s : Im Emy. Jejaka berjaket denim hitam. Kepada siapa yang perasaan, haaiii..!! Eheh, gedik betul.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...