sahabat Senyap

Saturday, April 18, 2009

Kurus Itu Impianku

Masuk tirai tahun baru. Seperti tahun2 yang lepas, salah satu azam untuk tahun ini adalah mula diet. Tapi, entah kenapa. Kurus itu seperti memusuhiku.

Pagi (8.00 am ~ 10.00 am)

Mula hari yang baru tak akan bertenaga bila tidak bersarapan terlebih dahulu. Betul tak? Kita perlukan tenaga untuk mengecas tenaga untuk kekal aktif sepanjang hari. Jadi seperti kebanyakan manusia lain, aku juga akan memulakan hariku dengan sedikit sarapan. Cukuplah setakat tiga bungkus nasi lemak dan teh panas. Tidak keterlaluan kan? Macam itu lah aku sering berkata pada diriku.

Tirai tengahari (10.00 am ~ 12.00 pm)

Jika berada di pejabat, aku ada ramai kakak angkat yang cukup rapat dengan aku. Dan bila bercakap pasal perempuan, fikiranku sering terjurus kepada makanan. Sudah menjadi satu rutin, mereka2 ini akan memberi aku sedikit kuih etc sebagai kudapan. Dan aku tanpa segan silu jika inginkan sesuatu untuk dikunyah, aku akan datang sahaja pada mereka dan mengambil apa sahaja makanan di meja mereka. Dan kakak2 aku ini seperti sudah biasa dengan tabiatku. Tapi aku rasa lepas ni nak gantung signage “DILARANG MEMBERI MAKANAN” la di meja aku.

Tengahari (1.00 pm ~ 2.00 pm)

Aku jarang makan tengahari, alasannya mudah. Aku tak nak nanti akan mudah rasa mengantuk dan kan aku ‘on diet’. Tapi walaupun aku xkeluar makan, makanan itu seolah2 seperti magnet yang akan terus dekat dengan aku. Waktu ini, aku selalu dapat makan free. Kata ibu, tak baik tolak rezeki. Tak baik membazir. Salah satu job scope kecil aku di bahagian Pentadbiran adalah untuk manage cafeteria dan kantin, segala pengurusan dan kebajikan yang melibatkan mereka akan aku cuba jaga. Dan mungkin kerna itu, aku sering dapat bungkusan makanan percuma. Tapi aku tak pernah mintak pun eyh. Dan jika aku bosan menunggu masa rehat tamat, aku sering lepak di kaunter receptionist dan dari situ paling kurang pun coklat cadburry mesti dapat punya coz gurl reception tue cukup suka dengan coklat. Tak baik tolak rezeki kan Ibu?

Petang (3.30 pm ~ 4.00 pm)

Time minum petang ! Rehat kejap di cafeteria dengan kawan sepejabat. Sambil menikmati jamuan petang. Tak berat pun, cuma kuih satu piring dan bihun/mee/koeteow/laksa satu pinggan jer. Aku rasa aku masih jaga tahap pemakanan aku. Hurm, aku rasa2 la.

Senja (6.30 pm ~ 7.00 pm)

Waktu ini selepas pulang dari kerja, aku lebih selesa singgah sebentar di kedai makan dan bungkus makanan untuk makan malam. Menu wajib ‘Nasi Goreng Ayam’, sekarang aku cuma perlu tunjuk muka je, pelayan kedai2 makan area situ dah tahu apa yang aku akan order. Erm, ‘macam biasa yer dik?’. Dan jika singgah ke pasar malam, paling kurang pun aku akan spend RM10, sememangnya aku ada kelemahan apabila berdepan dengan makanan.

Malam (8.00 pm ~ 9.00 pm)

Tengok perut. Okey lagi ni. Takpe, esok akan mula diet. Hurm, macam tu la dialog aku tiap2 malam.
HELP ME !!!

p/s : Im Ami. Gebu itu seksi. Montel yang cakap.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...