sahabat Senyap

Saturday, April 18, 2009

Horror Movie

Siapa antara kalian suka pada filem seram? Bulan April 2009 menjanjikan banyak karya seumpama ini untuk kamu. Dan ini bukan April Fool. Penulis baru2 ini baru menonton dua buah filem seram di pawagam, satu hasil karya tempatan dan satu lagi filem dari Thailand. One word. Awesome !

Sungguh, hasil sentuhan dari anak seni muda tempatan Piere Andre betul2 menyaksikan satu kelainan dan penulis pasti rata2 yang menonton punya tanggapan yang positif pada anak muda ini. Tidak mustahil jika penulis katakan, filem ini akan melakar sejarah yang sama seperti ‘Jangan Pandang Belakang’ yang mana skrip filem itu juga adalah karya dari Piere Andre sendiri.

Piere Andre. Seunik nama empunya pencipta, filem ‘Jangan Tegur” nyata digarap dengan begitu halus dan teliti sekali. Plot2 cerita bersulamkan unsur suspens di setiap babak nyata tidak menghampakan penonton. Pada awal babak sudah buatkan penonton gelisah dan sesekali menjerit. Solekan khas yang dikenakan juga tampak hidup. Ini jelas membuktikan, Malaysia juga mampu mengeluarkan karya yang bertaraf antarabangsa. Tahniah penulis kalungkan. Two thumb up !

Jika sebentar tadi penulis mengulas tentang karya tempatan sekarang penulis ingin membawa para pembaca kepada Negara jiran kita pula iaitu Thailand. ‘Coming Soon’ tajuk filem ini. Kredit buat pengarah kerana apabila menonton filem ini seperti para penonton berada di situasi yang benar. Kesan gelisah itu akan lebih dirasai jika anda menonton sendiri di pawagam jika dibandingkan menonton di hadapan television di rumah. Impaknya akan sedikit berkurangan. 110 % markah yang layak diberi dari segi penilaian penulis.

Lambakan filem seram antara sekarang dan dahulu telah banyak menampakkan kematangan dari corak skripnya. Jika dahulu para pengkarya disekat daya imaginasi mereka dengan undang2 had limitasi dari Finas, tapi kini tidak lagi. Penonton sekarang lebih bijak berfikir. Lebih matang dalam memilih karya untuk dijadikan pilihan. Long live Malay film. Peace !
p/s : Im Emy. Ulasan filem seterusnya pada bulan hadapan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...