sahabat Senyap

Thursday, April 30, 2009

Apabila Sabar Itu Sudah Senipis Kulit Bawang

Aku jarang naik marah dan aku cukup susah nak marah orang. Kalau marah pun kejap jer akan sejuk balik, mungkin sebab itu aku tak suka marah sebab aku tahu marah itu xkan lama. So, aku banyak suka simpan jer dalam hati. Tapi entah macam mana hari tu aku menerima satu panggilan dari seorang staff datang maki dan persoalkan cara aku buat kerja. Hello, ko tahu ker job scope aku nie apa? Dan seminit lepas tue, aku ntah macam mana menengking hamba Allah itu balik. Kalo nak bercakap tu beradab la sikit. Puas. Ah, puasnya hati aku waktu tue. Tergamam terus ko yer? Hohoho. Ingat orang Senyap ni kayu? Boleh ko hentam mempig blind macam tu.

5 minit selepas tue rasa menyesal tiba2 datang. Aku malas nak contact balik dia tue. Biar la. Seminggu selepas, aku panggil dia. Pelik. Dia diam jer. Waktu aku drive kereta, dia di sebelah aku tak banyak cakap. Lebih kepada senyum. Mungkin dia segan. Entah. Aku tak pasti. So, kalau nak mintak pertolongan dari aku, minta cara elok. Bukan nak maki2, aku cuma nak tolong kau. Buat kerja untuk engkau tapi kalau maki yang aku terima. Jangan salahkan aku kalau aku sengaja lambatkan proses dokumen engkau yer. Ramai lagi yang menunggu aku. Orang berbudi kena la berbahasa.

Tadi. Budak tue ada tegur aku. Tapi kali nie tone suara dia lembut jer. Ish, cakap pun teratur. Hurm, sebagai manusia. Maafkan aku yer. Mungkin lambakan kerja yang buat aku stress, dah engkau tiba2 datang cara itu. Dengan cara itu la aku balas balik. Reaksi spontan sebenarnya.

p/s : Im Amih. Senyum itu penawar api marah. Banyakkan senyum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...