sahabat Senyap

Friday, April 10, 2009

Di Telapak Tanganku Ada Jemari Halusmu

Dengan lafaz bismillah aku mula melangkah keluar dari rumah. Tiada hala tuju, hanya sekadar mengikut kata hati. Langit pada ketika ini seperti mengukir satu senyuman menandakan cuaca yang agak baik. Entah macam mana, aku kini sudah berada di pintu gerbang Alor Star Mall, dari luar kedengaran bunyi bingit. Pengunjung lebih ramai dari kebiasaannya. Seperti ada satu keraian. Kaki dihayunkan dengan kadar sederhana menuju ke arah orang ramai itu. Ah, ada Roadshow One In A Million rupanya.

Seperti dipaku, kaki aku tegak berdiri memerhatikan contestant OIAM beraksi. Tapi hanya menjadi pemerhati tidak seperti sesetengah pengunjung yang menjerit2 seolah2 ingin menarik perhatian finalis itu memandang kepada mereka. Kenapa perlu begitu fanatik yer? Perlu ke menjadi sebegitu hyper hanya untuk manusia yang keluar TV dan berkeupayaan menyanyi di atas pentas. Hurm. Apabila tiba turn Tomok melagukan nyanyiannya, aku pelik. Lagi kuat sorakannya.

‘Semalam siapa ada tengok OIAM?’ Tanya Tomok kepada pengunjung. Dan seperti bunyi ayam yang dicabut bulunya pengunjung2 di depan pentas menjerit ‘Ada..!!’

‘Sebelah sini undi siapa?

‘Tomooookkk’

‘Haha, okey sebelah sini kata dia undi Tomok. Macam mana pulak dengan sebelah sini. Anda undi siapa?’

‘Tomooookk!!!’

Alahai, meremang bulu roma. Geli geleman pun ada. Dan yang buatkan aku sedikit geli hati bila seorang pengunjung perempuan menanyakan soalan yang bagi aku boleh dikategorikan dalam kategori “Gedik Sengal”

‘Kenapa Tomok ni hensem sangat?’

Adeh.

Roadshow itu berakhir dengan persembahan Ayu sebagai penutup tirai. Lihat jam, hurm masih awal. Lepak kejap di tingkat atas. Kaki menuju ke arah Big Cinema. Beli tiket movie ‘Knowing’ lakonan Nicholas Cage. Biasa la kaki wayang. Story mengisahkan kanak2 perempuan yang boleh melihat masa depan. Dia boleh meramal setiap bencana2 yang akan berlaku di masa hadapan, siap lokasi dan jumlah mangsa lagi. Story end bila akhir sekali dunia ini kiamat. Bintang yang aku boleh kasik hurm 4 kot. Hee, coz I love movie lakonan Nicholas Cage. Entah kenapa, semua movie dia best2, pandai dia pilih skrip yer?

Langit sudah kian hitam, menandakan sudah tiba tirai senja untuk berlabuh. Rumah waktu ini xde orang. Family ke KL. Tak ajak pom. Ceh. Xpe2. Singgah kejap ke Fast Food Restaurant. Tapau untuk dinner malam karang. Sunyi bila tiada orang kat rumah. Tapi aku rasa macam biasa2 je. Mesej kengkawan tapi semuanya sibuk. Ah, boringnyer. So decide habiskan masa dengan baca novel thriller sampai mata mengantuk.

Selamat Hari Sabtu.

Kroish Kroish Kroish…

zzzzzz

p/s : Im Emih. Suka dengan Aweera. Ingat Aweera Ingat Jeritan. Aaauuuwww.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...