sahabat Senyap

Monday, March 30, 2009

Memori Comel

Anak kecil itu pulang ke rumah dengan pakaian yang kotor dan kusut masai tetapi terukir jelas senyuman girang yang dizahirkan melalui riak wajahnya. Anak kecil itu baru balik dari bermain dengan rakan2 ciliknya yang lain. Hari2 yang dilaluinya dirasakan cukup indah. Penuh dengan gelak ketawa. Tidak perlu dibebani dengan segala macam tanggungjawab yang selalunya akan dialami oleh si dewasa. Jiwanya bersih, fikirannya kosong. Hanya dipenuhi dengan warna2 ceria dan penuh menghiburkan. Tidak sabar untuk menunggu hari esok. Kembali bermain permainan baru dengan rakannya. Setiap hari adalah satu keterujaan. Tidur malamnya dihiasi dengan sekuntum senyuman.

Kita selalu bercerita tentang betapa gembiranya kita apabila mendapat gred yang bagus dalam pelajaran, hari ini kita dapat kawan baru, ah tadi ada terpandang awek cantik/lelaki hensem, si dia ajak kita berkasih, bulan ini dapat naik gaji. Hari demi hari kita lupa, setiap memori indah waktu kecil itu lama kelamaan makin kabur dan terus luput ditelan masa. Yang tinggal hanyalah keping2 foto lama yang diambil oleh mama dan papa. Foto yang sudah agak kuning warnanya menjadi saksi kepada memori comel dulu.

Tidak semua rakan sepermainan dulu akan kekal. Mereka ini lama-kelamaan akan terus hilang ditelan memori baru. Jika bertemu semula sekalipun, tidak ubah seperti berjumpa orang asing. Sedikit kekok dengan senyuman yang nampak sangat dibuat2. Sudah tidak mesra seperti dulu. Tidak macam hari2 manis itu. Tapi tidak semuanya begitu.

Anak kecil itu sudah menginjak ke usia remaja. Punya komitmen dan tanggungjawab yang perlu dipikul sehari2. Sekuntum senyumannya dulu lama kelamaan sudah menjadi tawar. Tiada lagi senyuman manis macam dulu. Betapa usia mematangkan cara pemikiran dan jiwanya. Pernah air mata anak kecil itu tumpah menitis beberapa kali di tikar sejadah, memohon pada Yang Esa agar dipermudahkan perjalanannya di hari esok. Anak kecil itu sudah besar.

p/s : Im Emiey. I got new baby cousin, Nur Alya Asyikin. So comel.

2 comments:

ejan cakap:nama aKoo..NuRfarIzaN aNaK sULung pakCik AhMad said...

hehehhee...ok jugak post ni...hampir2 otw mo nangis...hik3...

The Silent Melody said...

kamu memang suka menangis ya? hehe
tapi bagus juga menangis, thats mean u orang yang punya tahap sensitiviti yang tinggi dalam melihat hidup. same with me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...