sahabat Senyap

Friday, May 15, 2009

Dedikasi Buat Yang Anti Jiwang

Benarkan untuk ku bicara . Bicara terus ke hatimu . Hati yang penuh rasa ragu . Jangan terus pergi tanpa mendengarku . Hatimu dan . Usah kau terus berlalu nanti dulu . Berikan aku waktu . Untuk aku untuk kamu . Ingatkah lagi waktu kau bersamaku . Kaku aku melihatmu . Lidah kelu sedangkan aku . Mahu kau tahu . Aku cinta pada mu . Benci pada mu . Cinta pada mu . Ketepi lihat ku berlalu . Pasti itu yang terbaik untukku . Tiada lagi mahu ku tahu . Tentang hidup kamu . Tentang mati kamu . Aku tahu engkau tahu . Apa yang mata ku tahu . Apa yang kau tunggu . Mahu aku buka pintu . Ingatkah lagi waktu kau bersamaku . Kaku aku melihatmu . Lidah kelu sedangkan aku . Mahu kau tahu . Aku cinta pada mu . Benci pada mu . Cinta pada mu . Sakitnya aku membenci kamu . Sakit lagi mencintaimu . Dan aku pergi tapi kembali . Benci aku mencintai dirimu . Ku benci kamu . Ku cinta kamu .

Puitis bukan bait2 lirik lagu ini ? Datang dari bekas penyanyi nasyid yang kini beralih genre ke rock. Diberi jolokan artis yang sering dengan kontroversi. Adil ke ? Hanya kerana dia cintakan muzik dan antara artis yang setiap kali persembahannya akan sentiasa diingati dan memberi impak pada audiens dicemuh begitu ? Hipokrit dan Bias adalah perkataan yang tepat untuk melabel individu2 yang sering memberi tohmahan pada anak seni ini. Tak setuju ? Terpulang.

Berbalik kepada perkara pokok tadi. Selalu bait kata yang berkaitan cinta ini akan dikaitkan kepada jiwang. Jika dulu aku akan merujuk istilah jiwang ini dengan Tomok tapi kini tidak lagi. Tomok sekarang adalah Tomok yang baru. Lambai sikit dekat Abang Tomok. * wave wave . (mentang2 dia baru menang 1 Juta, kipas baek nampak? huh) Dan selalu juga kita akan dengar dialog seperti ini; ‘Apa la kau ni mat/minah, layan pun lagu meleleh2’, ‘Aku cannot go la dengan jiwang2 nie’, ‘Aku tak layan lagu jiwang’; ‘Jiwa aku rock beb’. Dan kita akan lihat dengan gah orang2 yang ‘tak jiwang’ ini memperlekehkan jenis muzik seumpama ini. Atau prospek yang lebih besar. Mereka juga akan rasa geli dengan puisi dan kata2 puitis seperti yang saya sebutkan di awal kata tadi. But, ya there is a But. Jeng3

Aku lihat ada antara mereka punya pasangan kekasih, tapi mereka boleh pula berdialog ‘I sayang you, you sayang I tak?’ Jika dirobek isi kandungan mp3 dalam kantung folder baik dalam Laptop ataupun henset. Mesti ada juga terselit lagu2 ‘jiwang’ ini buat santapan halwa telinga mereka. Pasti terbit juga lirik2 puitis yang mereka siulkan. Eh, tapi mereka bukan jiwang ! Mereka ini keras orangnya. Don’t get them wrong.

Apa yang pasti. Setiap manusia berkongsi perasaan ingin dicinta, dibelai dan itu adalah lumrah biasa kita sebagai manusia. Bagi yang wanita, pasti mereka impikan teman hidupnya nanti adalah seorang yang penyayang, caring dan bonus jika dia seorang yang romantic. Tapi bukan seorang yang jiwang ya. Dan lelaki. Sekeras2 lelaki, sebrutal mana pun mereka. Mereka juga akan cair bila punya Hawa yang ambil berat pada mereka. Yang sudi manjakan mereka, dan tidak jemu menyayangi mereka. Sudah fitrah manusia. Ingin disayangi dan menyayangi. Mereka tak jiwang. Tapi mereka HIPOKRIT jer. Malu nak ngaku. Ceh. Peace dari Senyap.

p/s : Im Emi. Musim hujan turun la sekarang. Tapi xpe. Hujan itu rahmat. Hujan itu sejuk. Sejuk itu Bulan. Hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...